Cea mai ieftină mașină electrică vândută în Germania este un adevărat sicriu pe roți, au demonstrat testele independente. Condițiile în care a fost făcută omologarea mașinii în Germania stârnesc acum numeroase semne de întrebare.
Se spune că atât cât dai, atât face, dar acest proverb nu este valabil în orice situație. Uneori plătești mult pe un lucru prost, dar și invers, poți să cumperi o mașină cu preț rezonabil (așa cum este noua Dacia Sandero, spre exemplu) și să se dovedească apoi că este una dintre cele mai bune din segment.
Ei bine, când vine vorba de mașini produse în China, părerea unanimă este că acestea confirmă proverbul de mai sus. Așa cum o face și Suda SA01, o mașină electrică produsă în China și care se vinde în Germania pentru 10.390 de euro (inclusiv bonusul guvernamental pentru mașini electrice). Supusă unor teste independente de ADAC, sedanul chinezesc a demonstrat încă o dată că prețul nu trebuie să fie singurul criteriu la alegerea unei mașini. Mai mult, a ridicat serioase semne de întrebare în privința de omologare a mașinilor în Germania, una dintre cele mai stricte piețe auto din Europa.
La 10.390 de euro, Suda SA01 este semnificativ mai ieftină decât aproape orice mașină comercializată în Germania. Dacă o comparăm cu mașinile electrice, prețul este de cel puțin trei ori mai mic decât al altor modele de pe piață. Specialiștii ADAC au dorit să vadă unde au economisit chinezii pentru a-și permite un asemenea preț de comercializare. Prin urmare a supus modelul chinezesc unor teste de manevrabilitate, frânare și impact pentru a afla nivelul de siguranță oferit.
Înainte de a vedea care au fost rezultatele, trebuie spus că Suda SA01 a primit omologarea din partea autorităților germane în ciuda faptului că nu dispune de airbag-uri și nici de sistem de control al stabilității (ESP). Pentru a reuși acest lucru, chinezii s-au folosit de o scăpare a legislației locale, care permite omologarea unor serii limitate și prototipuri fără ca acestea să îndeplinească toate criteriile unor automobile de serie.
Fraudulos sau nu, Suda SA01 pierde ușor controlul în timpul manevrelor de eschivare, fiind un adevărat pericol pentru ocupanții săi, dar și pentru ceilalți colegi de drum. În cazul unui impact, absența airbagurilor și structura instabilă garantează practic decesul chiar și în cazul unor accidente minore. Acest lucru a fost, de altfel, demonstrat de ADAC prin testele de impact.
La o coliziune frontală la 64 km/h, capul și pieptul șoferului lovesc violent volanul, în timp ce picioarele au de suferit după impactul cu zona inferioară a bordului. După impact, ușa șoferului nu s-a mai putut deschide, deformarea caroseriei fiind semnificativă. Bateria a rămas intactă, dar cadrul acesteia s-a deformat vizibil. Cu siguranță, la o viteză mai mare protecția acesteia nu ar fi asigurată, cu consecințe dramatice pentru ocupanții mașinii (în caz că mai sunt în viață, desigur).
Mașinile producătorilor auto consacrați respectă de regulă criterii stricte în ceea ce privește protecția oferite pasagerilor. Cu toate acestea, nu toate sunt la fel de sigure, după cum au demonstrat-o testele EuroNCAP recente.