De foarte mulți ani se discută despre problema pe care o reprezintă anvelopele all-season, mulți specialiști fiind de părere că acestea ar trebui interzise, așa cum s-a întâmplat deja într-o altă țară din UE.
Toți șoferii care conduc pe drumuri acoperite cu zăpadă sunt obligați să aibă mașinile echipate cu anvelope de iarnă.
Aceste tipuri de cauciucuri sunt concepute să ofere o aderență optimă pe drumuri acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. De aceea, este interzis să circuli pe astfel de șosele cu anvelope de vară. Iar cei care nu respectă legea riscă o amendă de până la 3.300 de lei.
Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur. Acestea asigură o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. În schimb, când suprafața de rulare este rece, aderența se reduce considerabil.
De aceea, când circulați pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei este obligatoriu ca vehiculul să fie echipat cu anvelope de iarnă.
Acestea conțin un cauciuc mult mai moale, care are aderență bună pe temperaturi reduse.
Tot în sezonul rece, mai există posibilitatea de a echipa mașina cu anvelope all-season.
Anvelopele all-season sunt, practic, o combinație între cele două tipuri de cauciucuri. Nu sunt nici de vară, nici de iarnă, ci un compromis destinat șoferilor cu buget redus.
Acestea asigură o aderență medie atât iarna, cât și vara. De aceea, specialiști le consideră nesigure și recomandă șoferilor să le evite
Și tocmai pentru că acest compromis s-a dovedit periculos, Germania a decis interzicerea cauciucurilor all-season începând cu toamna anului 2024. Vor fi acceptate doar cele de iarnă, care au simbolul „Alpin”, adică un fulg de zăpadă și un munte.
Legea stabilește că toate vehiculele care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă sunt obligate să fie echipate cu anvelope care au marcat pe lateral simbolul „M+S”. Aceste litere înseamnă Mud & Snow (Noroi & Zăpadă).
În plus, gradul de uzură al acestora nu trebuie să fie sub marcajul aflat în interiorul anvelopei. Așadar, anvelopele all-season care au marcajul M+S pot fi utilizate pe drumurile din România în sezonul rece.
Cauciucurile de iarnă au, în plus față de marcajul M+S, și simbolul Alpin, adică un fulg de zăpadă înconjurat de 3 vârfuri de munte.
Șoferii care nu respectă legea și circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei cu anvelope care nu au acest marcaj sau sunt foarte uzate, riscă să fie amendați cu până la 3.300 de lei. În plus, poliția poate dispune reținerea certificatului de înmatriculare.