Ce se întâmplă dacă pui apă în loc de antigel? Cum trebuie să pregătești mașina de iarnă corect
Sezonul rece se apropie, așa că e de ajutor să știi cum trebuie să pregătești mașina de iarnă corect. Iată ce se întâmplă dacă pui apă în loc de antigel.
Mulți șoferi fac revizia mașinii în fiecare toamnă. Astfel, sezonul rece îi prinde cu ulei de motor proaspăt schimbat și filtre noi.
Dar, e important să acorzi atenție și antigelului, înainte ca temperatura de afară să scadă sub limita de îngheț.
La ce folosește antigelul
Antigelul are rolul de a proteja motorul împotriva înghețului, supraîncălzirii și coroziunii. Acest fluid circulă între motor și radiator și preia căldura din propulsor pentru a o transfera în radiator.
Antigelul are un punct de fierbere de 130 grade Celsius și îngheață la -60 de grade. Dar, odată cu trecerea timpului, acesta își pierde proprietățile și eficiența lui scade.
De aceea, este indicat ca, o dată la 2-3 ani să fie înlocuit cu totul.
Probleme din cauza antigelului
Unele tipuri de antigel vin direct diluate și nu trebuie decât turnate în vasul de expansiune. Însă, majoritatea trebuie diluate cu apă distilată.
Din păcate, nu toți șoferii nu sunt atenți la specificațiile de pe sticlă și pun lichidul concentrat direct în vasul de expansiune.
Pentru că antigelul concentrat nu este un foarte bun conductor, e foarte probabil ca motorul să se supraîncingă.
Antigelul care trebuie diluat cu apă distilată, are specificat pe ambalaj concentrațiile optime. În general, proporția este de 50-50, jumătate antigel și jumătate apă distilată. Dar unii producători pot recomanda o cantitate mai mare de antigel, pentru ca motorul să nu înghețe la temperaturi scăzute.
Ce se întâmplă dacă pui apă în loc de antigel?
Dacă pui apă în loc de antigel, riști ca la prima zi mai geroasă să-ți înghețe întreaga instalație de răcire a motorului. Pentru că, dacă antigelul rezită până la -60 de grade Celsius, apa îngheață de la zero grade. Și cum apa care îngheață își mărește volumul, riști avarii foarte serioase ale întregului sistem de răcire.
Un alt pericol e să te trezești că îți fierbe motorul, când stai mult în trafic. Pentru că apa se va încălzi foarte repede, în lipsa antigelului, și va da în clocot.
Nu în ultimul rând, este foarte probabil să apară zone de coroziune în interiorul sistemului de răcire. Pentru că o altă proprietate a antigelului este aceea că previne apariția ruginii.
De aceea, nici vara nu e indicat să pui apă fără antigel, chiar și dacă folosești doar pe cea distilată.
Cum trebuie să pregătești mașina de iarnă corect
În primul rând, iarna trebuie să te prindă cu anvelope M&S (Mud & Snow – de iarnă). Pentru că este interzis să circuli cu cele de vară pe drumuri acoperite de gheață sau zăpadă.
Schimbul de ulei, filtre de ulei, combustibil și aer, de asemenea, e indicat să-l faci înainte de sosirea iernii. Acest service va conferi motorului o lubrifiere mult mai bună, ceea ce e important în sezonul rece.
Să te asiguri că sistemul de încălzire și aer condiționat funcționează corect. Aerul condiționat te va ajuta să nu ți se aburească geamurile când plouă afară, iar încălzirea va asigura confortul necesar în interiorul mașinii.
Și, desigur, să verifici dacă nivelul de antigel e optim.
De asemenea, nu strică să faci un test de voltaj al acumulatorului. Asta te va ajuta sa te asiguri că sistemul de încărcare funcționează bine, iar bateria mașinii nu se va descărca din cauza frigului.