Șoferii care înlocuiesc acumulatorul unui vehicul trebuie să fie foarte atenți când îl montează. Iată ce se întâmplă dacă inversezi cablurile de la bateria mașinii și care e detaliul ce te poate salva de o problemă foarte gravă.
Odată la câțiva ani, bateria unei mașini ar trebui înlocuită. Dacă e bine întreținută și vehiculul nu a fost folosit excesiv, acumulatorul auto poate rezista cel puțin 5 ani.
Dar, sunt baterii care după 1-2 ani de utilizare intensă dau semne de oboseală. Mașina nu mai pornește ușor, uneori chiar deloc.
Primul semn că bateria mașinii s-a descărcat, desigur, este acela că mașina nu pornește. Bateria are rolul de a roti motorul și a pune în mișcare întregul angrenaj din interiorul propulsorului.
Într-o astfel de situație, electromotorul va scoate, în general, un cârâit repetat. Asta înseamnă că nu primește suficient curent pentru pornire. Zgomotul poate fi însoțit și de stingerea și aprinderea repetată a martorilor de bord.
Astfel, vedem că un alt semn al bateriei descărcate este dat de afișajul electronic. Atunci când bateria nu mai are curent, în bord nu se mai aprinde niciun indicator, sau acestea iluminează foarte slab.
Dacă ai rămas fără curent, poți porni mașina luând curent de la un alt vehicul. Pentru asta e nevoie să ai un set de cabluri de încărcare a bateriei.
Ambele mașini trebuie să aibă motoarele oprite și frâna de mână trasă. După ce ridicați capota și identificați ambele baterii, iată ce trebuie făcut:
Odată ce cablurile sunt conectate la ambele borne, puteți porni mașina care va da curent. Lăsați-l să funcționeze, la ralanti 5-10 minute.
Apoi, porniți motorul mașinii care avea bateria descărcată. În mod normal, acesta va porni repede. Lăsați apoi încă 5-10 minute să meargă, tot la ralanti, înainte de a deconecta cablurile.
Cea mai mare greșeală, care poate distruge bateria, este inversarea conexiunilor.
Dacă, din neatenție, ai conectat borna „+” de la o mașină cu borna „-” de la cealaltă, în circuitul electric al autoturismului se va produce un scurtcircuit. Această avarie poate afecta computerul de bord, sistemul de pornire, acumulatorul în sine și poate provoca inclusiv un incendiu.
Aceeași situație se poate produce când înlocuiești acumulatorul mașinii. Din neatenție, îl poți așeza greșit și astfel să conectezi invers cablurile mașinii la bornele bateriei. Iar efectele sunt similare.
De aceea, e vital să conectăm clemele corect și să respectăm culorile, ca să fim siguri că nu greșim.
Detaliul care te poate salva de o astfel de problemă este culoarea cablurilor. În general, cablul de culoare roșie se conectează la borna „+”, iar cel negru la borna cu „-”.