Ce schimbări aduce aderarea la spațiul Schengen? De când se aplică noile reguli pentru șoferii români
Odată cu aderarea la Uniunea Europeană, România a încercat să se integreze și în spațiul Schengen, ceea ce abia acum s-ar putea întâmpla. Dar, ce schimbări aduce pentru șoferii români aderarea la zona de liberă circulație?
De foarte mulți ani, transportatorii români fac presiuni asupra Guvernului. Aceștia cer îndeplinirea cât mai rapidă a criteriilor de aderare la spațiul Schengen.
Olanda și, recent, Austria s-au împotrivit acestui obiectiv al României. Dar, se pare că tratativele duse de țara noastră ar putea da rezultate și România ar urma să fie inclusă în Schengen.
Ce este spațiul de liberă circulație?
Spațiul Schengen reprezintă o zonă de liberă circulație a cetățenilor din cele 26 de țări membre.
Dintre acestea, 22 fac parte din Uniunea Europeană, iar restul de 4 sunt din afara acesteia. Ultima țară care a aderat a fost Liechtenstein, la 19 decembrie 2011.
Zona a fost denumită după Acordul Schengen din 1985 și Convenția Schengen din 1990. Ambele documente au fost semnate în micuța localitate vinicolă de nici 5.000 de locuitori cu același nume din Luxemburg.
Ce schimbări aduce aderarea la spațiul Schengen?
Pentru cetățenii UE, apartenența la spațiul de liberă circulație presupune, în primul rând eliminarea controalelor la frontiere.
Mai exact, sunt adoptate reguli comune pentru statele semnatare ale Convenției de punere în aplicare a Acordului Schengen, care vor duce la:
- eliminarea controalelor persoanelor la frontierele interne;
- un set comun de reglementări care se aplică persoanelor care trec frontierele externe ale statelor membre UE;
- armonizarea condițiilor de intrare și a normelor privind vizele și cooperarea consulară;
- cooperare consolidată în domeniul polițienesc;
- cooperare judiciară prin intermediul unui sistem rapid de extrădare și de transfer a executării hotărârilor penale;
- crearea și dezvoltarea Sistemului de Informații Schengen.
Transportatorii români cer urgentarea aderării la spațiul Schengen
Pentru șoferii români, aderarea la spațiul Schengen presupune în principal economia de timp. Dar, pentru transportatorii de mărfuri, reprezintă o economie de bani.
„Intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre este o urgență pentru transportatorii rutieri de mărfuri a căror eficiență este sever penalizată în prezent prin timpii extrem de mari de așteptare (circa 30-36 de ore zilnic între România și Bulgaria) și pentru operatorii de autocare, pentru a evita povara administrativă semnificativă legată de noile obligații de verificare a datelor pasagerilor în sistemele europene de autorizare a călătoriilor EES și ETIAS începând de anul viitor”, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor (UNTRR).
Conform analizei UNTRR, neaderarea la Schengen din perspectiva transportului rutier de marfă, duce la pierderi de 2,41 miliarde euro.
Liberă circulație doar pe calea aerului sau maritim
Deocamdată, la nivel politic se pare că România a ajuns la un acord cu Austria doar pentru spațiul Schengen aerian și maritim.
„Schengen Air înseamnă că pasagerii care vin din România și Bulgaria nu vor mai fi supuși unui alt control al pașapoartelor decât cel al companiei aeriene la poarta de îmbarcare”, a explicat pentru AFP Ministerul de Interne din Austria, citat de Agerpres.
Ceea ce înseamnă că la frontierele rutiere, deocamdată, șoferii vor fi obligați să aștepte în continuare la aceleași cozi. Și, desigur, vor fi supuși controalelor la intrarea în țările care fac parte din spațiul Schengen.