În special motocicliștii, dar și unii șoferi, adoră sistemele de evacuare modificate, care produc adesea un zgomot asurzitor. Iată ce riști dacă ai o evacuare zgomotoasă. Polițiștii stau cu urechile ciulite în noapte, iar captura este bogată.
Pe stațiile radio ale armatei comuniste era scris un mesaj devenit celebru: „Dușmanul ascultă”. Asta ar trebui scris și pe tobele de evacuare ale motocicliștilor, pentru a le reaminti că legislația prevede pedepse pentru depășirea nivelului legal de zgomot. Polițiștii stau cu urechile ciulite, ajutați de inspectorii Registrului Auto Român, și-i trag pe dreapta pe cei care cred că e cool să lași în urmă un vacarm de bubuituri și explozii.
Nu doar motocicliștii recurg la modificarea sistemului de evacuare pentru a-l face mai zgomotos. Numeroși șoferi fac același lucru, chiar dacă motivația este una diferită. Dacă motocicliștii sunt încredințați că șoferii îi aud mai bine în trafic cu o evacuare zgomotoasă, șoferii cred că zgomotul este apanajul unui motor puternic și al performanțelor sportive. Pentru asta recurg inclusiv la eliminarea tobelor de amortizare a zgomotului, o practică, desigur, interzisă.
Indiferent de motivația, trebuie spus că și unii, și alții, sunt în eroare, iar pedeapsa pe care o pot primi nu justifică bătaia de cap cu modificarea evacuării. Asta deoarece s-a demonstrat științific că evacuarea zgomotoasă, oricât de zgomotoasă ar fi, nu este sesizabilă de șoferii care conduc în fața motocicletei, ci proiectează zgomotul exclusiv în spate, acolo unde nu folosește nimănui. Iar în cazul mașinilor cu evacuare modificată, aceasta este practic singura lor trăsătură sportivă, dincolo de ambițiile celui aflat la volan.
Legislația din România nu oferă foarte multe pârghii polițiștilor pentru a-i sancționa pe cei care au o evacuare zgomotoasă. Totuși, aceștia pot primi amenzi cuprinse între 4 și 5 puncte de amendă (580-725 de lei) dacă sunt opriți în trafic. Sancțiunea este prevăzută de articolul 100, aliniatul 1, punctul 7 din OUG 195/2002, respectiv „conducerea unui autovehicul care, în mers sau staționare, poluează fonic sau emană noxe peste limita legal admisă”. Limita legală de zgomot se încadrează între 45 și 55 de decibeli, conform Agenției de Mediu.
În urma unei operațiuni ample de control desfășurate în weekend în București, polițiștii și inspectorii RAR au verificat starea tehnică a autoturismelor și motocicletelor, prin verificarea unor aspecte precum sistemul de reducere a zgomotului și a emisiilor poluante, în special pe timpul nopții. Au fost aplicate 93 de sancțiuni contravenționale (20 moto), în valoare de peste 35.000 lei. Din totalul sancțiunilor, 88 (18 Moto) au fost aplicate pentru deficiențe tehnice precum modificări ale sistemului de evacuare a noxelor, modificări neomologate ale autovehiculului.
În afară de amendă, polițiștii au prostul obicei de a reține și certificatul de înmatriculare al vehiculelor care încalcă legislația, ba chiar și plăcuțele cu numere de înmatriculare. În acest caz, recuperarea talonului se poate face doar în urma efectuării ITP la o filială a Registrului Auto Român. Destul de neplăcut, dar, după cum am aflat recent, nici inspectorii RAR nu sunt incoruptibili.
Mult mai drastic sunt pedepsiți în Germania cei care modifică sistemul de evacuare al mașinii. Polițiștii germani merg până la confiscarea mașinilor.