Ce probleme are mașina când scoate fum alb, negru sau albăstrui?
De multe ori pot apărea defecțiuni neașteptate la motor sau la sistemul de alimentare cu combustibil așa că e bine să știi ce probleme are mașina când scoate fum alb, negru sau albăstrui.
Întotdeauna, fumul este semn rău! Mai ales la mașinile moderne, care sunt concepute să emită cât mai puține noxe. De aceea, înseamnă că mașina are probleme când scoate fum alb, negru sau albăstrui.
De ce mașina scoate fum alb
Iarna, când afară este foarte frig, putem observa la destul de multe mașini un fum alb. De fapt, aceia sunt vapori care s-au format din cauza gazelor fierbinți de eșapament care întâlnesc aerul rece. Iar în acest caz nu e niciun motiv de îngrijorare. El se va evapora în câteva secunde
Dar, dacă fumul este unul dens, alb, persistent, atunci la motor a apărut o problemă serioasă.
„Când mașina ta scoate fum alb și dens, atunci este probabil să ai probleme cu garnitura de chiulasă, care s-a fisurat. Sau poate a crăpat chiar chiulasa. O altă problemă poate fi pătrunderea apei sau a antigelului în cilindri”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin, proprietarul unui service din apropierea Ploieștiului.
În interiorul motorului cu ardere internă și răcit cu apă se găsesc:
- Gaze de ardere (aer și combustibil)
- Lichid de răcire (apă și antigel)
- Ulei lubrifiant
Ei bine, toate aceste elemente, deși funcționează împreună, nu trebuie să se întâlnească. De aceea, fiecare are propriul circuit de curgere. Iar garnitura de chiulasă asigură etanșeitatea blocului motor. Astfel încât, lichidul de răcire să nu se infiltreze, de exemplu, în zona gazelor de ardere. Sau uleiul care lubrifiază pereții cilindrilor motorului să nu se prelingă în afara acestora.
Când etanșeitatea acestui sistem este compromisă, atunci apare fumul alb. Semn că cel puțin unul dintre elementele enumerate mai sus (gaze de ardere, lichid de răcire, ulei), a ajuns și în alt compartiment.
De ce mașina scoate fum negru
De multe ori, fumul negru este un semnal dat din zona sistemului de alimentare. Acesta poate fi cauzat de combustibil, care e unul de proastă calitate. Sau defecțiunea poate fi cauzată de înfundarea filtrului de aer, din cauza prafului
„Poate fi de vină turbina, care nu mai funcționează. Sau funcționează defectuos. Poate fi și furtunul de admisie spart, ori EGR sau DPF. În general, aceste probleme sunt însoțite și de un martor care se aprinde în bord sau de un mesaj venit de la computerul mașinii”, a explicat Robert Marin.
Mai poate fi și o problemă cauzată de reziduurilor care se acumulează în jurul bujiilor. .
Aceste probleme pot să apară, în general, fie din cauza unei erori a softului, fie ca urmare a folosirii pentru o perioadă îndelungată a unui carburant prost.
De ce mașina scoate fum albăstrui
Această situație are legătură cu prima parte, în care am scris despre fumul alb. Doar că, în cazul fumului albăstrui, este mult mai clar care-i problema.
Când uleiul de lubrifiere ajunge în camera de ardere (în cilindri), atunci apare fumul albăstrui.
Cauza este o proastă etanșare a supapelor. Acestea nu se mai închid corect și permit uleiului să contamineze aerul și combustibilul din cilindru.
Ce faci când mașina scoate fum alb, negru sau albăstrui
Cel mai sigur, este să opriți mașina cu totul, cât mai repede, indiferent dacă aceasta scoate fum alb, negru sau albăstrui.
Apoi, fie îl sunați pe mecanicul sau la service-ul la care mergeți de obicei și îi spuneți problema. Fie apelați la ajutorul oricărui service apropiat.
Trebuie să fiți atent la toate detaliile când apare această defecțiune, pe care să i le transmiteți mecanicului:
-
- culoarea fumului: limitează posibilele cauze ale defecțiunii
- densitatea fumului: indică gravitatea problemei
- ce făceați în momentul în care a apărut (erați pe loc, circulați cu viteză, accelerați, etc.): arată nivelul de intensitate al folosirii motorului când a survenit defecțiunea
- vibrații sau zgomote: pot indica piesa care s-a defectat
- martorii de bord: pot indica exact care este problema
Cu ajutorul acestor detalii, evaluarea primară poate fi făcută mult mai rapid și mai corect. Iar din acel punct, în funcție de cât de serioasă bănuiește că e problema (în urma informațiilor transmise de șofer), îl poate sfătui ori să cheme platforma pentru a tracta mașina, ori să o conducă singur până la service.
Cert este că, oricare dintre probleme ar surveni, trebuie să mergeți cu mașina în service cât mai repede. Acolo se va face o diagnoză completă a mașinii și se va stabili cu exactitate cauza problemei.