Lăudăm atât de mult Duster-ul încât ne-am săturat şi noi de el. Mai ales pe cel nou pe care îl vedem şi chiar este cea mai frumoasă maşină “românească” de la Ceauşescu până azi. Indubitabil, la ce-ţi oferă Dusterul dtpdv, este o ofertă imposibil de depăşit. Dacă adunăm puterile motoarelor, transmisia, tracţiunea 4×4, spaţiul, dotările, nu avem cum să ieşim mai bine, cu totul, decât cu vreo Lada, poate. După ce i-am ridicat statui, am dat de oameni care când ne-au întrebat “ce maşină să-mi iau” şi le-am recomandat Duster, ne-au trimis la culcare. Aşa că am zis “hai să vedem ce alte maşini tip SUV (mari sau mici) ţi-ai putea lua într-un preţ rezonabil în care pe un Duster ai aproape tot”. Am luat etalon Duster Laureate, cu motor de 1.2 litri-benzină şi 125 de cai, transmisie integrală şi cutie manuală-6 trepte. Preţul de bază e 16.100 de euro. Mai adunăm eventuale opţionale şi închidem la un preţ de 17.000 de euro.
Mai jos am luat de la cele mai importante mărci şi de la cele accesibile, în aceeşi gamă de preţuri, cele mai bune oferte. Sigur, nu vorbim de opţionale. Nu am adunat pe ele claia de climatronice şi sisteme de siguranţă. Am luat ofertele de bază, poate cel mult al doilea nivel de echipare. Sunt oameni care ar renunţa la 4×4 pentru un Opel sau pentru un Ford sau pentru un Renault.
Până la urmă, Duster-ul este o maşină foarte bună şi accesibilă pentru că oferă două lucruri mari: spaţiul, forma de SUV şi tracţiunea integrală. Am zis 3, ştim. Ne-am gândit însă că spaţiul poate fi rezolvat cu un portbagaj, iar că forma oricum e ceva subiectiv şi, slavă Domnului, maşinile străine arată foarte bine. Aşa că ar mai rămâne 4×4, condiţie definitorie în alegerea unui Duster. Şi am stat să ne gândim de câte ori am avut nevoie în 20 de ani de condus de 4×4 şi am ajuns la aproape 0 ori. Şi câţi dintre noi care-şi iau un Duster de 125 de cai au nevoie de 4×4 în virajele “turbate” la aceste puteri “demonice”. Aţi înţeles acum?
Restul sunt opţionale mai puţin vitale în alegerea unei maşinii. Şi cum mulţi spun că mai mult contează calitatea asamblării, materialele folosite sau ţara de origine a mărcii, soluţiile de mai jos pot fi alternativa la Duster.
De la Citroen am ales Aircross şi avem mai multe soluţii aici, între 13.500 de euro şi 16.900 de euro. La 16.900, preţul de sus, puteţi să luaţi chiar cutie automată cu 6 trepte, cu motorul de 1.2 litri şi 110 cai putere (+ tehnologia start / stop).
Dacă mergem “vis-à-vis” la colegii de clasă Peugeot, de aici putem lua un 2008 cu acelaşi motor de 1.2 litri şi 110 cai, cutie manuală în 5 trepte, la 16.800 de euro.
Şi de la Fiat avem soluţie pentru Duster şi chiar poate una dintre cele mai hipstereşti. Modelul 500L Living porneşte de la 15.100 de euro cu motorul de 1.3 litri şi 85 de cai.
De la Ford am ales noul Eco Sport, care e făcut la Craiova. Preţurile încep de la 16.150 de euro şi la 17.150 de euro puteţi să vă luaţi motorul de 1.5 litri, 110 cai, cutie automată. Preţul de plecare e însă pentru modelul cu motor de 1 litri şi 125 de cai, cutie manuală în 5 trepte. Este însă un motor premiat ani la rând în Europa. Unde mai punem că în echiparea Titanium aveţi acelaşi motor şi aceeaşi cutie la 17.650 de euro.
Hyundai Kona poate fi soluţia proaspătă, d’abia lansată. Îl vom testa şi noi săptămâna viitoare, nu avem încă preţurile dar ne aşteptăm tot la cifre între 16.000 şi 18.000 de euro pentru un model dotat.
Kia, sora Hyundai, are şi ea modelul Stonic, fratele lui Kona. Preţurile de listă încep de la 13.700 de euro. La 15.000 de euro puteţi să vă luaţi un model cu motor de 1.4 litri şi 100 de cai (numai cutii manuale) în echiparea superioară Trend.
Am ajuns la Mazda, iar aici, CX-3-urile pleacă de la 15.000 de euro cu motor de 120 de cai şi cutie manuală în 6 trepte.
Un Juke, pentru cei care îl văd ca pe o maşină frumoasă (aici intrăm şi noi), e 15.150 de euro cu motorul de 1.6 litri şi 95 de cai putere, cutie manuală în 5 trepte.
De la Opel alegem Mokka X, o maşină foarte frumoasă şi spectaculos dotată. Cu motorul de 1.6 litri şi 115 cai, funcţie start-stop şi cutie manuală în 5 trepte, maşina costă 17.400 de euro.
Vitara este fără dubii modelul Suzuki pe care îl vedem cel mai des prin România, şi cel mai tentant. Unul în echiparea Passion (a doua), 4X4, cu motor de 1.6 litri şi 120 de cai costă 16.650 de euro.
Am lăsat la final una dintre alegerile care, credem noi, ar fi printre cele mai potrivite ca alternativă la Duster. Sigur că e un pic mai scumpă, dar un Renault Kadjar de 17.800 de euro merită testat. Motorul este de 1.2 litri şi 130 de cai, iar cutia manuală este cu 6 viteze.