Ce maşini au verificat românii pe autoDNA.ro în 2018. La ce riscuri se expun clienţii modelelor second-hand
În 2018 au fost înmatriculate în România peste 473.000 de maşini rulate provenite din alte ţări, în scădere cu 8,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor DRPCIV. De asemenea, 604.535 de maşini rulate au fost reînmatriculate (schimbări de proprietar) în România în cursul anului trecut, mai puţin cu 3,55% faţă de 2017.
Potrivit estimărilor autoDNA.ro, doar 15% dintre clienţi verifică istoricul maşinii pe care şi-o aleg.
Platforma oferită de autoDNA.ro a înregistrat anul trecut peste 45.000 de verificări. Volkswagen, BMW, Audi, Ford şi Opel sunt brandurile pentru care se verifică cel mai des istoricul maşinilor second hand. Foarte puţine maşini Renault şi Dacia sunt verificate online pe plaforma companiei.
La capitolul vârstă, aproximativ 50% dintre maşinile verificate pe platforma autoDNA.ro au între 4 şi 7 ani vechime. Doar 20% dintre verificări sunt pentru maşini mai vechi de 10 ani.
Ce riscuri îşi asumă un cumpărător de maşină second hand care o achiziţionează fără să o verifice
Indiferent dacă verificarea maşinii se face online (istoric service, daune ascunse, kilometraj), într-un service autorizat sau alături de un mecanic independent, orice model second hand luat în calcul pentru achiziţie ar trebuie verificat.
Pentru potenţialul client, riscurile pot fi mari:
• Costuri ulterioare mari pentru defecţiuni ascunse în momentul achiziţiei;
• Risc de siguranţă rutieră crescut în cazul maşinilor avariate grav, reparate şi vândute ca fiind „fără accident”;
• Fraude indirecte pentru asigurările RCA şi CASCO, ajungând să fie asigurate maşini cu alt grad de uzură decăt cel care reiese din documente şi chiar foste daune totale, reparate necorespunzator sau incomplet.
Practici precum scăderea numărului de kilometri sau ascunderea unor daune suferite de maşinile vândute la mâna a doua sunt des întâlnite în România, în contextul în care servicii de verificare a istoricului auto, precum autoDNA.ro, există de cel mult patru ani, iar popularitatea lor abia acum începe să crească.