Ce înseamnă P-R-N-D-S-B la cutia automată? Ce se întâmplă daca oprești motorul în Drive

Autor: Radu Țuțulan 26 iul. 2024 Știri auto
Ce înseamnă P-R-N-D-S-B la cutia automată? Ce se întâmplă daca oprești motorul în Drive

Tot mai multe mașini electrice sunt puse în circulație în România, iar toate au transmisie automată. Astfel, șoferii obișnuiți cu o cutie manuală trebuie să facă tranziția spre cea automată. Iată ce înseamnă P-R-N-D-S-B la cutia automată și ce se întâmplă daca oprești motorul în Drive.

Cei care au condus numai mașini cu transmisie manuală știu că treptele de viteză sunt numerotate cu cifre arabe. Astfel, la autoturisme, selecția se face în ordine consecutivă, de la 1 la 5-6-sau chiar 8.

La acestea se adaugă și o literă: R. Ceea ce reprezintă mersul în marșarier, adică cu spatele.

În schimb, la o un vehicul cu transmisie automată, toate treptele de viteză sunt notate cu litere. Iar alături de acestea se pot regăsi și unele cifre.

Ce înseamnă P-R-N-D-S-B la cutia automată?

În primul rând, transmisia automată face singură schimbarea treptelor de viteză. Șoferul nu trebuie decât să selecteze direcția în care vrea să se deplaseze: înainte sau înapoi. Doar că, aceste cutii automate oferă și alte opțiuni.

Iată ce înseamnă P-R-N-D-S-B, notate pe selectorul de viteze și cum trebuie folosite:

  • P = Parking: se folosește atunci când mașina este staționată;
  • R = Reverse: este treapta de marșarier;
  • N = Neutral: se folosește pentru a decupla cutia de viteze și a lăsa mașina „pe liber”;
  • D = Drive: este poziția pentru deplasarea pe direcția înainte
  • S  = Sport: face trecerea într-o treaptă superioară de viteză la turație foarte mare;
  • B  = Brake: la unele modele este folosit pentru a oferi frânare suplimentară de motor.

Așadar, pentru a merge înainte, trebuie selectat „D”. Dar, pentru ca mașina să aibă o conduită sportivă și să schimbe vitezele astfel încât să atingă mai rapid o viteză superioară, trebuie selectat „S”.

Sau, pe un drum alunecos sau coborâți un drum abrupt, trebuie selectat „B”, astfel încât frâna de motor să fie mai eficientă.

Alte cutii automate au D1, D2 sau D3. Acestea sunt trepte de viteză auxiliare, care pot fi folosite pentru a îmbunătăți performanțele în anumite condiții de drum. De exemplu, D1 poate fi selectată pentru a înainta mai ușor prin noroi sau nisip, D2 asigură un cuplu mai bun, când urci un deal, iar D3 oferă un demaraj mai puternic.

Ordinea de selecție a treptelor la cutia automată

Mașinile cu transmisie automată fac singure trecerea de la o treaptă de viteză la alta.

Deci, odată ce a fost selectat D, în funcție de presiunea aplicată pe accelerație, computerul va face automat trecerea de la o treaptă de viteză inferioară la una superioară. Iar când se reduce viteza, tot automat se va trece, progresiv, într-o treaptă inferioară.

Dar, pentru a trece din Drive în Parking, de exemplu, trebuie să mutați cu mâna schimbătorul, din D în P. Iar pentru asta veți trece schimbătorul și prin N și R. Pentru că la mașinile cu transmisie automată, cele 4 opțiuni sunt în linie.

Astfel, prima este P, a doua e R, a treia e N și ultima D. După D pot fi adăugate și restul opțiunilor suplimentare (S, B, D1, D2, D3, etc).

Ce se întâmplă daca oprești motorul în Drive

Se poate întâmpla ca motorul să fie oprit accidental când mașina de afla în Drive. Asta nu va afecta nici motorul, nici transmisia.

Însă, dacă sunteți în mișcare, când opriți motorul veți pierde direcția asistată și asistența la frânare. Mașina va putea fi în continuare controlată, astfel încât să puteți vira și opri. Însă va trebui depus un mic efort suplimentar pentru a suplini lipsa servodirecției și a frânei asistate.

Dacă sunteți oprit, deci cu piciorul pe frână, dar e cuplată treapta „D”, nu e nicio problemă dacă opriți motorul. Însă, în momentul în care piciorul va fi ridicat de pe frână, dacă vă aflați în pantă, e foarte probabil ca mașina să înceapă să ruleze la vale.

De aceea, de câte ori opriți motorul, e obligatoriu să treceți în treapta „P”. Astfel, este ca și când ați activa frâna de mână la o mașină cu transmisie manuală.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide