Tot mai multe autoturisme noi au roata de rezervă de dimensiuni mici, care are o viteză maximă de rulare limitată. În plus, este important ca șoferii să știe câți kilometri pot circula cu această roată de rezervă slim.
Sunt mulți șoferi care se gândesc la roata de rezervă ca la „a 5-a roată de la căruță”. Dar aceasta, chiar dacă ocupă ceva spațiu, nu este niciodată în plus, mai ales pe drumurile din România.
Totuși, producătorii auto au găsit o soluție mai practică și au conceput o roată de rezervă slim.
Pentru a reduce costurile, producătorii de autovehiculele nu mai dotează mașinile cu o roată de rezervă clasică.
În schimb, această „ 5-a roată” a intrat la categoria de dotări opționale. Iar clienții pot alege fie varianta de dimensiuni standard, fie o variantă mai compactă.
Roata de rezervă slim are o bandă de rulare mult mai îngustă. Ocupă un spațiu mai mic, dar poate fi utilizată o scurtă perioadă de timp.
De obicei, roata de rezervă slim se regăsește la autovehiculele de mici dimensiuni.
Este fabricată dintr-un material mai ușor și nu este la fel de rigidă sau de rezistentă ca o roată normală. De aceea nu poate fi folosită decât un număr limitat de kilometri.
Conform specificațiilor producătorilor, majoritatea acestor roți compacte nu pot fi folosite mai mult de 90-100 de kilometri. Cauciucul se tocește mult mai repede decât în cazul anvelopelor normale și își pierde aderența.
De aceea, recomandarea specialiștilor este să nu circuli mai mult de 50-60 km cu o roată de rezervă slim.
Viteza maximă de rulare cu aceste roți compacte este limitată la cel mult 80 km/h. Dar la unele modele de roată de rezervă slim viteza maximă recomandată este de 50 km/h.
De aceea, este foarte important ca șoferii să citească toate specificațiile notate pe aceste roți compacte.
Pentru că fiecare tip de roată are anumite limite de viteză și grad de uzură.
Codul Rutier nu îi obligă pe șoferi să aibă în mașină o roată de rezervă, cric sau cheie pentru prezoane.
Deși sunt elemente care pot fi considerate „de siguranță”, ele nu sunt obligatorii.
Nu doar producătorii auto includ roțile de rezervă la categoria „opționale”, ci și legislația rutieră.
Pentru a schimba roata la o mașină, trebuie să ai cric, cheie de deșurubat prezoane și, desigur, o roată de rezervă. După ce ai dat jos capacul roții (dacă e cazul), trebuie să deșurubezi, pe rând toate prezoanele. În general, sunt 4 sau 5, dar poți întâlni mașini cu 3, 6 sau chiar mai multe șuruburi.
Pe scurt, pașii sunt următorii:
Pentru a te asigura că sunt strânse bine prezoanele, este recomandat chiar să apeși cu piciorul pe cheia de roți și a înfileta astfel cât se poate de bine șuruburile.