Ce este regula fermoarului și cine are prioritate? Șoferii care o aplică pot scăpa de ambuteiaje
În afară de obligațiile de circulație impuse prin lege, sunt și unele reguli nescrise, precum cea a fermoarului. Iată ce e această regulă, cui dă ea prioritate și cum pot scăpa de ambuteiaje șoferii care o aplică.
Dacă primești flash-uri de la mașinile care circulă din sens opus, probabil de avertizează că urmează un radar. Aceasta e o regulă nescrisă în rândul șoferilor prin care se avertizează reciproc de existența unui echipaj de poliție.
O altă regulă nescrisă este cea a fermoarului, care se aplică în momentul în care traficul se congestionează.
Ce este regula fermoarului
S-a întâmplat să mergeți pe un drum cu două benzi pe sens și să constatați, brusc, că banda pe care circulați este blocată sau dispare pur și simplu? Și pentru a vă continua drumul, a trebuit să schimbați banda. Ei bine, de câte ori nu s-a întâmplat să nu puteți trece pe cealaltă bandă pentru că nimeni nu vă dădea prioritate? Sau, din contră, să fiți nevoit să frânați brusc pentru că un alt șofer „blocat” v-a intrat brusc în față.
Regula fermoarului presupune acordarea de prioritate alternativă, când una din benzi este blocată.
Adică, să presupunem că banda 1 e blocată și se poate circula doar pe banda 2. Teoretic, doar șoferii de pe banda 2 au prioritate. Dar, asta duce aproape întotdeauna la formarea de ambuteiaje și chiar la producerea unor accidente. Fie pentru că șoferii forțează intrarea pe banda 2, fie pentru că cei de pe banda 1 opresc și acordă prioritate mai multor mașini de pe prima bandă.
Dacă se aplică regula fermoarului, în acest caz, fiecare șofer de pe banda 2 va lăsa un șofer de pe banda 1 să intre în fața sa. Astfel, ambele coloane de mașini se vor deplasa concomitent.
Practic, aceasta este o regulă de bun simț, prin care șoferii se ajută reciproc. Și chiar dacă șoferul de pe banda liberă are prioritate, îi va permite și celui blocat să treacă.
Această regulă a fermoarului, care se aplică prin lege în Anglia, Franța sau Suedia, permite evitarea unor ambuteiaje sufocante. Se poate aplica și în intersecții, unde șoferii care circulă pe drumul cu prioritate pot permite trecerea alternativă a mașinilor aflate pe drumul secundar.