Îl ai sigur dacă mașina ta este mai nouă de 2008. A fost dotare obligatorie la mașinile comercializate în statele membre ale Uniunii Europene încă din 2004. Dar ce este, de fapt, ABS-ul și ce trebuie să faci atunci când se activează.
Sistemul ABS (Antilock Braking System) previne blocarea roților în situația unei frânări bruște, reducând astfel riscul unui derapaj.
Principiul sistemului este simplu. Acesta integrează senzori care identifică riscul de blocare a roților și transmit un semnal către unitatea de comandă, care va reduce, pentru câteva milisecunde, presiunea aplicată la frânare și va permite rotirea roții. Astfel, șoferul va putea controla mai bine mașina în cazul unei frânări bruște.
În momentul în care ABS-ul intră în acțiune, șoferul va simți o vibrație în pedala de frână. Mulți conducători auto sunt tentați să retragă, în acel moment, piciorul de pe frână. Dar acest lucru reduce eficiența sistemului.
Este recomandat ca șoferii să aplice forța de frânare constantă până când mașina oprește. Nu este necesară aplicarea succesivă a frânării, o presiune constantă fiind suficientă.
ABS-ul va reduce distanța de frânare atunci când carosabilul este acoperit de zăpadă sau este umed. Sistemul care previne blocare roților este complet ineficient în cazul în care mașina nu este echipată cu anvelopele potrivite. De exemplu, ABS-ul nu va fi util în condiții de iarnă dacă autovehiculul nu are anvelope de iarnă sau all season.
Martorul ABS se aprinde pentru câteva secunde la punerea contactului. Este momentul în care sistemul efectuează o autoverificare. Dacă indicatorul luminos nu se stinge, sistemul ar putea prezenta o defecțiune. O astfel de problemă necesită o vizită la service cât mai rapid posibil.
Dacă martorul ABS este aprins indicând o eroare, sistemul de frânare va continua să funcționeze normal.