Cercetările au arătat că la rularea cu anvelope uzate, efectele acvaplanării pot începe să se manifeste la viteze mult mai mici decât viteza normală. Pentru a oferi siguranţă, anvelopele de vară trebuie să aibă o adâncime minimă de 4 mm şi să nu aibă o vechime mai mare de 6 ani.
„Aderenţa anvelopelor uzate se reduce drastic pe timp de ploaie, ceea ce periclitează siguranţa, în special în condiţii meteorologice extreme,” afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.
În testele efectuate recent de publicaţia Tekniikan Maailma (5/2018), la anvelopele uzate a început să se resimtă efectul acvaplanării la viteze de până la 75 km/h, în timp ce la cea mai bună anvelopă nouă din test efectul acvaplanării a început să se manifeste de abia la 88 km/h.
„Anvelopele testate erau totuşi complet legale, adică aveau o adâncime a benzii de rulare mai mare de 1,6 mm. Conducătorul auto are responsabilitate integrală în ceea ce priveşte monitorizarea uzurii anvelopelor. Pe lângă adâncimea benzii de rulare, trebuie verificat şi ca anvelopele să nu prezinte fisuri; de asemenea, trebui verificat în mod regulat că presiunea din anvelope este corectă. Pe măsură ce anvelopa îmbătrâneşte, caracteristicile sale scad, de aceea trebuie ţinut cont de faptul ca durata maximă de viaţă este de 6 sezoane. Pentru cea de-a doua maşină a familiei şi alte maşini care sunt folosite mai rar, trebuie ca şoferii să se asigure că vechimea totală a anvelopei este mai mică de 10 ani. Acest lucru este uşor de verificat, pe flancul anvelopei găsindu-se marcat anul de fabricaţie al anvelopei,” completează Morri.
Maximizarea duratei de viaţă a anvelopelor prin schimbarea acestora între punţi
Pentru a spori siguranţa şi a reduce costurile, conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele nu se uzează în mod anormal. O anvelopă care se uzează cu precădere fie pe flancul interior, fie pe cel exterior, reprezintă un semn că ceva nu este corect. Adesea este un semn al presiunii extrem de scăzute, a alinierii incorecte a roţilor sau a uzurii amortizoarelor vehciulului.
„Uzura anormală a anvelopelor are impact direct asupra manevrabilităţii. Dacă nu se acţionează la timp, uzura poate atinge corpul anvelopei şi o poate distruge complet. De exemplu, se recomandă verificarea presiunii în anvelope o dată la trei săptămâni. În cazul pregătirii unor deplasări mai lungi sau a transportării unor încărcături grele, presiunea anvelopelor trebuie mărită în mod proporţional cu sarcina,” adaugă Morri.
Pentru mulţi conducători auto este o curiozitate faptul că dintr-un set de anvelope, două dintre ele se uzează adesea mai mult decât cealaltă pereche. Potrivit lui Morri, anvelopele de pe puntea tractoare se vor uza întotdeauna de două ori mai repede decât anvelopele de pe puntea liberă. Prin urmare, se recomandă schimbarea anvelopelor de pe puntea din faţă pe cea din spate la fiecare 8.000 de kilometri sau ori de câte ori diferenţa dintre adâncimea benzii de rulare a anvelopelor de pe faţă raportat la cele de pe spate este mai mare de 2 mm.
„Prin schimbarea anvelopelor între punţi, conducătorii auto pot maximiza durata de viaţă a anvelopelor lor, siguranţa lor şi a celorlalţi participanţi la trafic, reducând, în acelaşi timp, şi costurile. Rotirea anvelopelor între punţi extinde extrem de mult ciclul de viaţă al setului de anvelope. Uzura anvelopei este, de asemenea, influenţată în mare parte şi de vehiculul pe care îl echipează, cât şi de stilul de condus al şoferului. Astfel, conducătorii auto pot reduce costurile cu anvelopele, alegând anvelope de înaltă calitate adecvate vehiculului lor, cât şi cu stilul de condus al acestora,” concluzionează Morri.
Starea optimă a anvelopelor de vară – Se recomandă monitorizarea următoarelor aspecte pe parcursul sezonului: