Câte mașini au cumpărat românii prin Programul Rabla Plus în 2020?
Tichetele acordate prin intermediul Programului Rabla Plus s-au epuizat mai rapid decât au anticipat autoritățile, iar bugetul a fost suplimentat. Dar câți români și-au cumpărat mașini prin acest program?
Noul ministru al Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că peste 4.000 de români și-au cumpărat o mașină electrică sau hibridă accesând fondurile Programului Rabla Plus anul acesta. În țara noastră s-a înregistrat un record în 2020: “Avem rezervate mai multe autovehicule electrice decât în toată istoria programului Rabla Plus cumulată.”
“Este anul mașinilor electrice”, este concluzia ministrului. 90% dintre vehiculele achiziționate prin intermediul acestui program sunt full electrice. Tranzacțiile sunt încurajate și de faptul că bonusul care se acordă în România este cel mai mare din Uniunea Europeană. Este vorba despre 45.000 de lei, echivalentul a 9.240 de euro la cursul BNR. Niciun alt stat din UE nu oferă o subvenție atât de consistentă. Mai mult, bugetul rezervat programului a fost suplimentat, după ce tichetele au fost epuizate.
Ministrul reamintește obiectivul asumat la nivel global: neutralitate climatică până în anul 2050. “Va trebui să identificăm soluții să reducem cu cel puțin 90% nivelul de emisii din transporturi. Mă refer și la transportul rutier, dar și la aviație, la transportul feroviar și maritim. Unele state se vor adapta, iar unele mai greu sau niciodată.”
Rabla Plus – un pas către o Capitală mai puțin poluată
Mircea Fechet trage un semnal de alarmă. Pe străzile Capitalei circulă foarte multe autoturisme vechi foarte poluante. “Nu este un secret că Bucureștiul este foarte poluat […] Avem în România și în București un parc auto foarte vechi comparativ cu celelalte mari capitale ale UE, iar emisiile sunt pe măsură.”
Pentru a-i încuraja pe șoferii români să se orienteze către mașini mai puțin poluante, ministrul menționează programul derulat de Administrația Fondului de Mediu privind subvenționarea stațiilor de încărcare.
“Sperăm ca în termen foarte scurt să găsim soluții tehnice, fie scheme de ajutor de stat, fie alte mecanisme financiare, care să permită flotelor de autoturisme, delivery, servicii poștale, curierat, taximetrie să participe proactiv, să vedem tot mai multe companii care își transformă flotele existente în flote cu emisii zero”, este strategia prezentată de Mircea Fechet.