Cât poți merge cu mașina după ce s-a aprins „check engine”? Ce probleme semnalează acest martor
O defecțiune apărută la motor sau la piese care sunt în legătură directă cu acesta este semnalată în bordul mașinii de martorul „check engine”, astfel că e bine să știi cât mai poți merge cu mașina după ce s-a aprins acest led.
Mașinile au, în general, trei tipuri de martori de bord: verde, portocaliu/galben și roșu.
Fiecare dintre aceste culori indică o stare, o problemă sau o urgență. Cele de culoare verde, ne informează dacă avem farurile pornite, de exemplu. Sau dacă e activat pilotul automat.
Cele roșii, în schimb, indică o avarie care trebuie rezolvată urgent. De exemplu, indicatorul de ulei se aprinde și e însoțit și de un sunet strident când scade nivelul uleiului din motor. Sau indicatorul pompei de carburant, când mai ai foarte puțin combustibil.
Ce probleme indică martorul de verificare a motorului
Acest indicator este de culoare portocalie, deci se încadrează la categoria de probleme, să spunem, de nivel mediu.
Are forma unui motor și fie se aprinde intermitent, fie rămâne aprins permanent.
„Poate să fie înfundată sonda Lambda, poate fi o defecțiune la sistemul electric. Sau poate să fie turbina, care nu mai funcționează corect. Sau o bujie care nu mai dă scânteie. În funcție de ce alți martori se aprind în bord sau de comportamentul mașinii, îți poți da seama de problemă ar putea fi”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Mai sunt și alte cauze pentru care martorul „check engine” se aprinde. Poate fi un voltaj scăzut la baterie, defectarea unui senzor MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR ori funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru.
Se mai întâmplă ca acest martor să se aprindă după ce mașina a stat nepornită o perioadă îndelungată de timp.
Sunt situații când, după o perioadă mai lungă de rulare sau o turare mai mare a motorului, martorul se stinge. Dacă nu, atunci trebuie mers la service.
În mod normal, el se va stinge după câteva ore de la pornirea motorului. Dacă nu se va stinge, îți recomandăm să mergi cât mai curând într-un service.
Cât poți merge cu „check engine” aprins
Aprinderea martorului nu necesită oprirea imediată a motorului.
„Dacă nu sesizezi și alte probleme, să zicem un tremurat al mașinii sau un sunet neobișnuit de la motor, atunci nu trebuie neapărat să oprești. În general, acest indicator semnalează o problemă care ține mai degrabă de eficiența motorului și de funcționarea lui la capacitate maximă. Când se aprinde acest martor, motorul va merge în continuare, dar nu va da 100% din putere”, a mai explicat mecanicul.
Astfel, chiar dacă îți poți continua călătoria, ar trebui să iei în calcul o vizită în service cât mai rapid.
„Poți merge un număr destul de mare de kilometri dacă ai, să zicem, sonda Lambda înfundată. Sau ar trebui să ajungi cât mai repede la mecanic dacă ai probleme la turbină sau cilindri. Cel mai bine, când s-a aprins martorul, sună mecanicul sau la service-ul la care mergi de obicei cu mașina și spune-le problema. Și ei îți vor spune apoi cât de urgent ar trebui să ajungi cu mașina la reparație”, a conchis Robert Marin