Un studiu desfășurat de clubul automobilistic german ADAC a arătat cât este de ușor de modificat kilometrajul unei mașini moderne.
Intră în Galeria FOTO
Manipularea kilometrajului a fost întotdeauna metoda preferată a samsarilor de a crește artificial valoarea unei mașini. Se întâmplă acest lucru pentru că se face extrem de simplu, iar ca unelte nu este nevoie decât de un laptop și de o interfață OBD II. Chiar dacă în unele țări (inclusiv Germania) manipularea kilometrajului este pedepsită prin legea penală, asta nu înseamnă că nu există infractori care o practică. Și furtul catalizatoarelor este, în cele din urmă, ilegal, dar asta nu înseamnă că vor dispărea vreodată hoții.
Numărul mare de mașini cu kilometrajul modificat se explică prin faptul că operațiunea este simplă, beneficiile financiare sunt substanțiale (în medie, 3.000 de euro pe mașină), iar demonstrarea intervenției asupra kilometrajului este extrem de dificilă. Poliția din Germania apreciază că fiecare a treia mașină cumpărată second-hand, aflată pe șoselele din această țară, a avut o modificare a kilometrajului.
Pentru a vedea dacă industria auto a reușit să îngreuneze sarcina celor care modifică kilometrajul mașinilor, inginerii de la clubul automobilistic german ADAC au făcut un experiment pe trei modele recente: un Ford Kuga din 2019, un Opel Grandland X din 2020 și un Peugeot din 2019. În toate aceste cazuri, intervenția asupra kilometrajului a fost un succes și nu a durat mai mult de câteva minute. Pentru modificarea kilometrajului s-a folosit un dispozitiv cumpărat de pe piața neagră.
În cazul a două dintre cele trei modele modificarea kilometrajului s-a putut face prin conectarea dispozitivului la portul de diagnostic OBD II al mașinii. În schimb, la Opel, a fost nevoie și de conectare directă la kilometraj. Softul cu care au reușit să intervină la înregistrările mașinilor conține instrucțiuni pentru alte 170 de automobile fabricate după 2019. Asta în ciuda faptului că o directivă europeană din 2017 obligă constructorii auto să protejeze kilometrajul mașinilor astfel încât să nu poată fi modificat.
Serviciile care oferă verificarea kilometrajului, așa cum este CarVertical, pot oferi indicații în cazul în care kilometrajul unei mașini a înregistrat inconsistențe. Totuși, dacă manipularea s-a făcut constant, înainte de înregistrarea rulajului în bazele de date, chiar și aceste servicii devin neputincioase.