Cât de mult influențează AdBlue performanțele motorului?
Toate automobilele cu motoare diesel de ultimă generație sunt prevăzute cu un catalizator selectiv (SCR), care funcționează cu injecție de AdBlue. Dar ce este, de fapt, AdBlue și cât de mult influențează acest lichid performanțele motoarelor?
Ce este soluția AdBlue și ce rol are?
AdBlue este denumirea comercială a unei soluţii apoase denumită Diesel Exhaust Fluid (DEF). Aceasta conţine uree în proporţie de 32,5% şi apă deionizată (67,5%). Soluţia AdBlue este incoloră, nu are miros şi nu este toxică sau inflamabilă.
În momentul de față, aproape orice automobil echipat cu propulsor diesel de ultimă generaţie este prevăzut şi cu un rezervor dedicat pentru această soluție. Atenție: AdBlue nu este aditiv şi nu trebuie adăugat în rezervorul de carburant!
Rolul lichidului este acela de a reduce emisiile de monoxid de azot şi de dioxid de azot ce apar ca noxe ca urmare a arderii combustibilului de motoarele diesel care folosesc sistemul reducerii catalitice selective (SCR).
Acesta este injectat direct în sistemul de evacuare al mașinii, iar ca urmare a reacției chimice care are loc, emisiile poluante eliminate de motorul diesel sunt transformate în gaze inofensive, și anume vapori de apă și azot pur.
Influențează AdBlue performanțele motorului?
În momentul livrării, orice mașină cu motor diesel vine cu rezervorul de AdBlue plin. De obicei, acesta asigură suficientă soluție de la o revizie anuală la alta. În medie, consumul este de circa 1,5 litri la fiecare 100 de litri de motorină.
În cazul în care rezervorul dedicat necesită completare, în bord se va aprinde un martor de avertizare. Prima alertă apare cu 2.400 de kilometri înainte de golirea completă a rezervorului. Acest interval este considerat de producător suficient pentru a permite șoferului să umple rezervorul.
Motorul va funcționa, însă, normal până la golirea completă a rezervorului. Dar, dacă rezervorul nu este reîncărcat se vor declanșa și alte alerte, în funcție de distanța parcursă și de numărul de reporniri ale motorului. În cazul în care nivelul nu va fi completat, motorul nu va mai putea fi pornit.
Utilizarea sistemului SCR și a lichidului AdBlue permite optimizarea arderii combustibilului, ceea ce poate determina o reducere a consumului la unele mașini. Această reducere a consumului este menționată în cifrele publicate de producătorii precum Volkswagen.
În consecință, AdBlue nu are nici un efect direct asupra bunei funcționări a propulsorului și a performanțelor acestuia. Utilizarea AdBlue ajută exclusiv la reducerea emisiilor poluante astfel încât mașina să respecte cele mai noi standarde europene antipoluare.