Cât costă un filtru de particule nou. Este legal să circuli fără DPF?
Mulți șoferi confundă filtrul de particule, adică DPF sau GPF, cu cel de polen sau de aer. Însă, acestă componentă, care are rolul de a reduce emisiile de noxe. Iată cât costă un filtru de particule nou, după cât timp trebuie înlocuit acesta și în ce situații e legal să circuli fără DPF.
Majoritatea mașinilor diesel moderne au un filtru de particule. Acesta este denumit DPF – Diesel Particulate Filter și are rolul de a elimina particulele rezultate în urma arderii motorinei.
Și unele modele cu motoare pe benzină au un filtru de particule. Acesta poartă denumirea de GPF – Gasoline Particulate Filter.
Cum funcționează un filtru de particule
Filtrul de particule face parte din sistemul de evacuare al mașinii. Are rolul de a transforma gazele de eșapament, rezultate în urma arderii combustibilului, în substanțe mai puțin nocive.
Un filtru de particule ajută la reducerea emisiilor de monoxid de carbon, hidrocarburi și oxizi de azot.
Dar, dacă mașina nu e condusă corespunzător sau e utilizat un combustibil de proastă calitate, DPF se poate înfunda. Din această cauză, motorul nu va mai funcționa la capacitate maximă.
În momentul în care filtrul de particule se încarcă, computerul mașinii va declanșa o creștere a temperaturii din galeria de evacuare. Astfel, particulele nocive sunt eliminate, iar filtrul își recuperează eficiența. Acest proces se numește regenerare pasivă.
Dacă nu se poate face o regenerare pasivă a DPF, atunci se poate încerca o curățare chimică a filtrului de particule.
Operațiunea se va face, însă, doar într-un service autorizat, cu substanțe chimice care dizolvă depunerile din interiorul filtrului.
Când trebuie schimbat filtrul de particule
Această componentă nu are o durată de utilizare standard. Unele filtre de particule s-ar putea să necesite înlocuire după doar 100.000 de kilometri. Altele, însă, pot ajunge la peste o jumătate de milion de kilometri.
Depinde foarte mult de stilul de conducere, de calitatea combustibilului folosit și de drumurile pe care s-a circulat. În plus, depinde și de compania care a produs DPF-ul sau GPF-ul.
În medie, un filtru de particule rezistă aproximativ 220.000-250.000 de kilometri. După acest prag, se poate încerca o curățare chimică, însă rezultatele s-ar putea să fie nesatisfăcătoare și de scurtă durată.
Așa că, în general, după 250.000 de km, filtrul de particule ar trebui înlocuit cu unul nou.
Cât costă un filtru de particule nou
Prețul unui filtru de particule diferă în funcție de metalele din care este fabricat. Cele mai scumpe au prețuri de pornire de peste 1.000 de euro. Dar există și variante mai ieftine, care costă doar câteva sute de lei.
Printre cele mai scumpe filtre de particule se regăsesc:
- WALKER (p.) Audi A5, A4, Q5 – 7.900 lei;
- Vegaz (pt. BMW Seria 3) – 4.160 lei;
- Starline (pt. Volvo XC60) – 3.200 lei.
Manopera de înlocuire a unui filtru de particule pornește de la 50 de lei, în cazul sistemelor simple. Dar poate depăși 2.000 de lei, ]n cazul vehiculelor care au un mecanism complex.
Este legal să circuli fără DPF?
Filtrul de particule este considerat o componentă esențială a mașinii. Această piesă nu influențează funcționarea motorului sau a vehiculului în sine, ci nivelul de emisii de noxe.
Pentru a îndeplini normele de poluare impuse prin lege, producătorii auto au montat aceste filtre. Iar vehiculele au fost omologate având în componență un DPF sau GPF.
Așadar, eliminarea filtrului de particule înseamnă o modificare structurală adusă vehiculului. Ceea ce înseamnă că pentru a avea dreptul să circuli în continuare cu această mașină, trebuie să faci o reomologare la Registrul Auto Român.
Dar, pentru a trece de verificarea RAR, mașina trebuie să îndeplinească normele de poluare. Deci, emisiile de noxe trebuie să fie în limitele impuse prin lege. Ceea ce este imposibil în lipsa unui sistem de distrugere a particulelor rezultate în urma arderii combustibilului.
Așadar, nu este legal să circuli fără DPF, dacă mașina a fost prevăzută din fabricație cu acest dispozitiv.
În plus, la verificarea tehnică obligatorie (ITP), mașina nu va trece de testul emisiilor de noxe. Și nici nu va primi dreptul de circulație, având o modificare structurală neomologată.
Dar, dacă mașina nu e prevăzută cu filtru de particule din fabrică, atunci șoferii nu sunt obligați să își monteze această piesă.