Majoritatea mașinilor noi cu motoare diesel au un filtru de particule (DPF), pentru a reduce emisiile poluante generate de arderea motorinei. Dar, cu timpul, acestea se pot înfunda și va fi nevoie de intervenția unui specialist. Este important ca șoferii să știe cât costă să cureți un filtru de particule și la ce viteză se face regenerarea DPF.
Pentru a respecta normele de poluare, majoritatea mașinilor cu motoare diesel au filtru de particule – Diesel Particulate Filtre (DPF). Chiar și unele modele cu motoare pe benzină sunt dotate cu o astfel de componentă (Gasoline Particulate Filtre – GPF).
Rolul filtrului de particule este să capteze majoritatea rezidurilor rezultate în urma arderii combustibilului în motor. Acestea sunt arse, apoi, cu ajutorul gazelor de eșapament, la temperaturi foarte ridicate.
Filtrul de particule este amplasat, în general, în zona de evacuare a gazelor rezultate în urma arderii combustibilului în motor. Dispozitivul captează particulele fine de praf, cenușă și alte impurități.
Apoi, folosind temperaturile ridicate ale gazelor de eșapament, particulele sunt distruse aproape în integralitate. DPF reduce, astfel, cu cel puțin 95% cantitatea de particule nearse și de cenușă.
Aceste filtre au început să fie folosite pe scară largă odată cu introducerea normei de poluare Euro 4.
Cu timpul, filtrul de particule se încarcă și, pentru a elimina aceste reziduri, calculatorul dă comanda de creștere a temperaturii din galeria de evacuare.
Astfel, particulele nocive sunt eliminate, iar filtrul își recuperează eficiența.
Acest proces se numește regenerare pasivă, dar care este greu să se realizeze în oraș, unde viteza maximă e limitată la 30-50 km/h.
Regenerarea DPF nu ține în mod direct de viteză, ci de turația motorului. Dacă o mașină va rula, zilnic, câte 20-30 de minute cu o turație de peste 2.500-3.000 RPM, atunci regenerarea DPF se va face automat.
Dar, cei care conduc mai mult prin oraș ar trebui ca o dată la o săptămână, două, iasă cu vehiculul pe o autostradă sau pe un drum național. Apoi, pe acest tronson de drum să ruleze timp de aproximativ o jumătate de oră cu motorul supra-turat, la cel puțin 2.500-3.000 RPM.
Desigur, pentru a respecta limita de viteză și a atinge totodată turația necesară, înseamnă să ruleze în treapta a 3-a sau a 4-a.
În acest mod, temperatura de regenerare DPF poate ajunge până la 1.000 grade Celsius.
Dacă DPF s-a înfundat și nu își mai face regenerare pasivă, trebuie să mergeți la un specialist. Nu e întotdeauna necesar să înlocuiți filtrul de particule cu totul.
Există posibilitatea ca acesta să fie curățat cu ajutorul unor substanțe chimice speciale. Această operațiune trebuie făcută doar într-un service autorizat, pentru că substanțele sunt extrem de puternice și, dacă nu sunt dozate corect, pot produce daune importante.
Dezavantajul utilizării acestui tip de curățare este că nu îndepărtează decât rezidurile de mici dimensiuni. Dacă în interiorul filtrului sunt depuneri care s-au solidificat, acestea nu vor fi distruse.
În general, curățarea unui filtru de particule costă între 300 și 600 de lei, în funcție de tipul de filtru și de complexitatea acestuia. Tot atât este și manopera de demontare, curățare și montare la loc a DPF.
Astfel, costul total de curățare a unui filtru de particule variază, în general, între 600 și 1.200 de lei.