Cât costa Dacia 1310 în momentul în care a fost lansată și cât trebuia să muncești ca să ți-o permiți
Dacia 1310 a reprezentat o evoluție a modelului 1300, lansată în 1979. Iată cât costa și cât trebuia să muncești pentru a avea una.
Dacia 1310 a reprezentat o evoluție a modelului 1300, aducând câteva îmbunătățiri la nivel estetic, dar și în plan tehnologic. Modelul actualizat a fost prezentat în toamna anului 1979 și a ajuns la primii clienți începând cu anul următor. Prețul unei Dacia 1310 în epocă nu era deloc mic, dar în acea perioadă nu era suficient să ai banii puși deoparte pentru a te bucura de o Dacia 1310 nouă. De cele mai multe ori urmau ani de așteptare, dat fiind că producția mergea în mare parte la export, iar piața internă era alimentată sporadic, cu modelele refuzate ca urmare a erorilor de producție și defecțiunilor numeroase.
Ca să vă puteți face o idee despre ce modele Dacia ajungeau la oamenii obișnuiți în România acelor ani, trebuie să vă spun cum a intrat în familia noastră prima Dacia, în 1978. După ani de așteptare, în 1978, tata a fost invitat să-și aleagă mașina mult-visată, dintre cele 3-4 existente în stocul depozitului. Niciuna nu era 100% funcțională, așa că tata a ales-o pe cea care era cel mai ușor de reparat: un exemplar culoarea „Gri 83”, cu radio (care nu a funcționat însă niciodată, deși a stat perioade lungi de timp în reparație la cooperativa radio), dar care avea rezervorul fisurat. O vizită la tinichigerie, o sudură cu cositor și Dacia 1300 a familiei a funcționat așa până în anii 2000, când și-a încheiat cariera într-un centru de dezmembrări.
Dacia 1310 a apărut doi ani mai târziu, dar nu brusc, existând și exemplare de tranziție. În 1980, au apărut în parcarea blocului mașini Dacia 1300 care aveau farurile duble caracteristice modelului 1310, dar interiorul (cu planșa de bord clasică) al bătrânei 1300. Abia ulterior am văzut primele 1310, cu toate caracteristicile pe care le cunoșteam deja de la târgurile comuniste ale epocii. Printre acestea exteriorul restilizat, luneta cu dezaburire, spălătorul de parbriz acționat electric (la 1300 era o pompă acționată cu piciorul, în dreapta pedalei de ambreiaj) și pompa de frână cu dublu circuit care a fost un coșmar pentru mulți șoferi în epocă.
Motorizarea pe benzină de 1,3 litri a beneficiat, la rândul său, de îmbunătățiri, raportul de compresie fiind mărit, de la 8,5:1 la 9:1. Ca noutăți amintim ventilatorul electric, acționat printr-un releu termic, și un economizor de combustibil. În această configurație, Dacia 1310 dispunea de o putere de 56 CP (față de 54 CP anterior) și se putea lăuda cu un consum de combustibil mai mic.
În epocă, prețul unui autoturism Dacia a urmat o curbă ascendentă, pe măsură ce producția uzinei de la Pitești, dar și volumul exporturilor, a făcut ca listele de așteptare să se lungească semnificativ. O perioadă de așteptare de cinci ani era obișnuită spre finalul anilor ’80, când și prețul a ajuns la 85.000 de lei. O valoare care nu pare foarte mare, în condițiile în care salariul mediu se învârtea în jurul valorii de 2.500 de lei. Pusă în context, însă, suma nu mai pare insignifiantă: o Dacia 1310 costa la vremea respectivă cât un apartament proprietate personală.