Cât ar trebui să coste un loc de parcare de reședință în București
Locurile de parcare de reședință în București sunt închiriate de primăriile de sector la prețuri modice, ceea ce duce la descurajarea investitorilor care ar dori să construiască parcări supraetajate. Este doar unul dintre rezultatele nedorite ale „subvenționării ” de către primării a costurilor de închiriere ale unui loc de parcare. În prezent, costul anual al unui loc de parcare de reședință variază, în funcție de sector, între 37 de lei și 77 de lei.
„În primul rând, este un mod de a „subvenţiona” din bani publici (cu sumele neîncasate din cauza sub-tarifării), parcarea unui bun privat, deşi nu există niciun argument pertinent pentru acest tip de subvenţie. O excepţie corect argumentabilă este parcarea gratuită a automobilelor persoanelor cu mobilitate redusă”, a declarat Mihaela Negulescu, doctor în mobilitate urbană și profesor la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București, citată de Hotnews.
„În al doilea rând, este un mod de a discrimina pietoni, copii, persoane în vȃrstă, ne-posesori de automobile, cărora nu li se respectă dreptul la spaţii de circulaţie de calitate, spaţii de joacă, spaţii verzi, piaţete comunitare, la o calitate a locuirii în general, care sunt în deficit din cauza alocării unei ponderi mult prea ridicată de spaţiu public automobilelor.
În al treilea rând, este un mod de a bloca un firesc mecanism de piaţă care poate conduce la reglarea treptată a situaţiei: apariţia investitorilor privaţi care să vină cu oferta de parcare alternativă în contextul imensei cereri de parcare existentă, la costul real şi corect al utilizării unui spaţiu de parcare, în afara spaţiului public.
Faptul că, deşi există o astfel de cerere imensă de parcare, nu apare oferta privată care să o satisfacă se explică prin faptul că există concurența spaţiului public utilizabil gratuit sau cu costuri simbolice, cum este taxa aceasta de 77 ron/an, foarte mult sub valoarea reală a utilizării a 15 mp de spaţiu stradal. În acest context, nu apar suficienţi investitorii privaţi care să construiască parcări multietajate, riscȃnd să-şi vadă afacerea falimentată”, a mai spus Mihaela Neguleascu.
Aceasta a menționat și faptul că un cost al utilizării unui loc de parcare de pe stradă ar trebui să fie mai ridicat decât costul utilizării unui loc de parcare dintr-o parcare supraetajată, dar a vorbit și despre faptul că investitorii privați nu pot concura cu prețurile practicate de ADP:
„În ţările cu politici de parcare pertinente, costul de utilizare a unui loc de parcare pe stradă este mai mare decȃt cel al utilizării într-o clădire multietajată. Prin urmare, tariful parcării pe stradă ar trebui să fie puţin mai mare decȃt preţul de rentabilizare a unei parcări multietajate. Trebuie calculat acest cost de rentabilizare dar, din cȃte ştiu, acesta ar fi în jur de 200 – maxim 300 lei (50-60 Euro)/lună. Pe an, un astfel de abonament ar fi, probabil, în jur de 2500–3000 lei (500-650 euro)”, a mai spus Negulescu.
În acest moment, în București există circa 1,8 milioane de locuitori și aproape 1,4 milioane de mașini, potrivit unui studiu PwC. În același timp, în oraș sunt doar 250.000 de locuri de parcare de reședință. Este vorba despre acele parcări dintre blocuri, de pe marginea străzilor sau chiar de pe trotuare care au fost închiriate cetățenilor care locuiesc în zonă de administrațiile domeniului public (ADP) din cele șase sectoare.