Simptomele unui ambreiaj defect pot fi recunoscute cu ușurință de șoferi, dar înlocuirea acestuia sau remedierea problemei va necesita expertiza unui mecanic. Iată cum îți poți da seama dacă ambreiajul e neaerisit.
Șoferii nefamiliarizați cu sistemul mecanic al unei mașini trebuie să știe că ambreiajul are rolul de a cupla anumite trepte de viteză. Practic, face legătura între motor și cutia de viteze.
Cele patru componente de bază ale ambreiajului sunt volanta, discul de ambreiaj, placa și rulment de presiune.
La unele mașini transmisia e manuală, la altele se face automat selectarea vitezei.
Diferența este că la manuală, șoferul alege treapta de viteză și cuplul optim prin forfecarea dintre ambreiaj și accelerație. La automată, această operațiune o face computerul mașinii.
Pentru că acest sistem mecanic este utilizat aproape permanent, ambreiajul se uzează, în timp, și încep să apară probleme.
Simptomele unui ambreiaj defect sunt, în general:
În momentul în care se uzează, ambreiajul începe să emane un miros neplăcut, asemănător cu cel de cauciuc ars. Dar și utilizarea intensă a transmisiei poate genera acest iz neplăcut. Așa că trebuie corelat mirosul cu un alt simptom.
Dacă accelerarea mașinii e mai lentă decât de obicei, atunci e foarte probabil să fie nevoie de un kit nou de ambreiaj.
De asemenea, atunci când încep să se audă zgomote neobișnuite la schimbarea treptelor de viteză, s-ar putea să te confrunți cu un ambreiaj uzat. Și dacă observi în zona pedalei de ambreiaj umezeală, ori în apropierea pompei hidraulice, cu siguranță trebuie să ajungi cu mașina în service.
Un alt semn că trebuie înlocuit ambreiajul este schimbarea cu dificultate a vitezelor, în special când e frig afară.
La unele mașini, ambreiajul este acționat, de exemplu, printr-un sistem hidraulic. Astfel, sunt montate două pompe, una sub pedala de ambreiaj și alta pe cutia de viteze. Cu ajutorul lichidului de frână, sistemul hidraulic acționează placa de presiune a ambreiajului când e apăsată pedala.
Cu timpul, este posibil ca sistemul să prindă aer sau, din contră, să piardă lichid. Atunci, pedala de ambreiaj devine prea moale sau prea rigidă.
În această situație trebuie făcută o verificare atentă pentru a stabili cauza, fi e un furtun fisurat, fie garnituri uzate, fie s-a uzat placa de ambreiaj. După ce se remediază problema, se face o aerisire a sistemului de ambreiaj, cu ajutorul unui compresor. Astfel, vor fi eliminate impurități și decolmatate circuitele.
La mașinile cu transmisie manuală, șoferii pot face câteva teste pentru a vedea dacă ambreiajul e uzat.
De exemplu, la urcarea unei pante, motorul se va tura mult mai mult, ceea ce înseamnă că ambreiajul începe să patineze.
Un alt test se poate face, însă, pe loc. Cu mașina staționată, motorul pornit și frâna de mână trasă, se cuplează în treapta maximă a cutiei de viteze. Ridici încet piciorul de pe ambreiaj, în timp ce turația motorului scade. În mod normal, motorul se va opri în scurt timp. Dar, cu cât ambreiajul este mai uzat, cu atât va dura mai mult până când motorul se va opri.
Dar, cel mai clar se va observa în mers dacă ambreiajul e uzat. Dacă în mod normal mașina atinge 50 km/h în 4-5 secunde, când ambreiajul e uzat va fi nevoie de 7-10 secunde pentru a atinge acest prag. Deci, mașina va accelera de două ori mai lent decât în mod obișnuit.