De multe ori, șoferii încearcă să găsească piese la firmele care se ocupă cu dezmembrări auto, în special datorită prețului, pentru că sunt uneori și de 10 ori mai ieftine decât cele noi.
De foarte mulți ani, afacerile cu piese second-hand au prosperat în România. Sunt mii de firme de dezmembrări auto în toată țara, care cumpără mașini avariate sau scoase din circulație.
Apoi salvează cât de multe piese pot, înainte de a le trimite la casat. Și apoi scot aceste elemente second-hand la vânzare, în general pe site-urile de profil.
Am sunat la mai multe centre de dezmembrări auto din București și Prahova pentru a vedea care sunt cele mai căutate piese auto.
Surprinzător, cu toții ne-au indicat aproximativ aceleași elemente.
„Cer, de obicei, faruri. De la diverse mașini, Dacia, Opel, VW, BMW, Skoda, astea care sunt mai comune la noi. Și cine ia un far, mai cere și o bară si o aripă sau un radiator. Majoritatea au avut un accident ușor, din vina lor, și atunci caută să-și repare cât mai ieftin mașina, că și așa plătesc reparația celuilalt”, ne-a spus angajatul unei firme de dezmembrări din Sectorul 5 al Capitalei.
„Farurile și barele față sunt cele mai cerute. Mai sunt și pentru geamuri laterale sau diverse alte piese de motor, dar mai rar. Astea sunt cele mai cerute – far și bară față sau spate”, a spus un lucrător de la o firmă de dezmembrări din Sectorul 1 al Bucureștiului.
„În general elemente de caroserie se cer. O aripă, o grilă, un far, un stop, o bară, din când în când câte o portieră sau un geam. Și în rest sunt piese mecanice care sunt foarte scumpe noi – turbină, filtru de particule, pompă de benzină. Mai depinde și de sezon, de exemplu iarna 8 din 10 clienți vor bară, far sau grilă. Primăvara și vara sunt cam 3 sau 4 din 10 oameni care ne cer astea”, a explicat un angajat de la unul dintre cele mai mari centre de dezmembrări auto din Prahova.
Ideal este să cumpărăm piese noi, originale, de fiecare dată când trebuie să reparăm mașina. Fie că înlocuim un far, o bară sau o altă piesă de la motor.
Dar, pe mulți prețul îi poate descuraja, așa că își îndreaptă atenția spre firmele de dezmembrări.
„Nu poți ști niciodată ce cumperi de la dezmembrări. Nu știi cât e de bună, cum a fost folosită și cât o să te țină. Realitatea este că mergi la risc. Trebuie să te uiți la fiecare piesă în parte și să încerci să-ți dai seama dacă merită sau nu. Realitatea e că unele piese noi sunt foarte scumpe și nu toți își permit”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Acesta a dat exemplu trei piese care au fost necesare pentru un Opel Corsa diesel, din 2014.
„Un far nou este în jur de 1.000-1.200 de lei, în timp ce la dezmembrări găsești unul cu 200-300 de lei. O bară nouă ajunge la 500 – 1.000 de lei, în timp ce la dezmembrări o iei și cu 50-100 de lei. Iar un filtru de particule, de exemplu, este 3.000-5.000 de lei nou, iar second-hand e 500-1.000 de lei”, a mai spus Robert Marin.
Așadar, există o mare diferență de preț între o piesă nouă și una la mâna a doua. Dar la second-hand există riscul de a da banii de o piesă care să ți se strice după câțiva kilometri.