Cele mai multe mașini folosesc un sistem electric cu tensiunea de 12 volți, dar acest lucru nu a fost întotdeauna valabil și nici nu înseamnă că va rămâne întotdeauna valabil. Dar care este motivul pentru care mașinile folosesc un sistem electric de 12 volți?
De când ne știm, autoturismele au un sistem electric de 12 volți pentru alimentarea diferitelor echipamente și a sistemului de iluminat. Cei care au avut un Trabant cu sistem electric la 6 volți se pot gândi că este un precursor al mașinilor moderne, din perioada în care toate mașinile aveau un astfel de sistem. Dar care este motivul pentru care a fost aleasă tensiunea de 6 volți sau 12 volți pentru alimentarea consumatorilor electrici ai autoturismelor?
Principalele motiv țin de tehnologia bateriilor și de convențiile din industria auto. Primele baterii auto aveau tensiunea de 6 volți pentru că era mai simplu cu tehnologia din acele vremuri să producă această tensiune. În plus, mașinile nu aveau un necesar de curent foarte mare, astfel că tensiunea de 6 volți era considerată suficientă.
Cu creșterea necesarului de curent au apărut și primele probleme – cu cât curentul cerut de consumatori este mai mare, cu atât cablurile trebuie să fie mai groase. În plus, pierderile din instalație se reduc odată cu creșterea tensiunii. În paralel, tehnologia bateriilor a evoluat, iar bateriile de 12 volți cu performanțe ridicate au devenit accesibile. Acestea sunt principalele motive pentru care industria auto a trecut la tensiunea de 12 volți pe scară largă, undeva în anii ’50.
Avantajele dublării tensiunii instalației de alimentare au fost imense. Cablurile pot fi mai subțiri, de unde rezultă economii și reducerea masei mașinii, se reduc pierderile din instalația electrică, dar și stresul bateriei – aceeași putere livrată înseamnă o intensitate a curentului de două ori mai mică. În plus, componentele electrice, așa cum sunt periile electromotoarelor sau releele, se uzează mai greu și au dimensiuni mai mici.
De ce nu a crescut mai mult tensiunea instalațiilor auto dacă sunt atât de multe avantaje odată cu trecerea la tensiunea de 12 volți? Pentru că o tensiunea prea mare poate crea și probleme. De siguranță în cazul tensiunilor peste 50 de volți. Dar și de convenții, dat fiind că există o piață imensă pentru componente și accesorii auto alimentate la 12 volți.
Multe autoturisme mild-hybrid au sistem electric de 48 de volți mai nou, dar această tensiune este folosită doar în partea de putere a instalației electrice. Pentru becuri și alte componente, tensiunea de 12 volți este încă folosită pe scară largă. În plus, cele mai multe componente electronice funcționează cu tensiuni mici, de 5 volți, iar creșterea tensiunii de alimentare a instalației electrice ar complica circuitele de coborâre a tensiunii la aceste valori joase.
Pe scurt, sunt foarte puține motive pentru a crește tensiunea instalației de alimentare în cazul autoturismelor, și extrem de multe pentru a păstra lucrurile așa cum sunt. Camioanele, pe de altă parte, au un necesar de curent semnificativ mai mare decât un autoturism, de unde și folosirea pe scară largă a tensiunii de 24 de volți. Pentru acestea, o baterie de 12 volți pur și simplu nu ar face față la un necesar de putere atât de mare.