Care este diferența dintre vehicul și autovehicul. În ce categorie se află autoturismele
Fiecare autoturism, motocicletă, monociclu, chiar și căruțele, sunt încadrate în diverse categorii clar definite. Clasificarea se face, de exemplu, în funcție de sistemul de tractare, de tipul de motorizare, de numărul de roți sau de domeniul de utilizare. Iată care este diferența dintre vehicul și autovehicul și în ce categorie se află autoturismele.
Legislația din România este adaptată normelor internaționale.
Astfel, criteriile de stabilire a categoriilor de vehicule sunt universale și țin cont de aceleași principii de bază.
Care este diferența dintre vehicul și autovehicul
Termenul de „vehicul” definește totalitatea tipurilor de sisteme mecanice construite pentru a se deplasa pe o cale de comunicație, cu sau fără mijloace de autopropulsare, prin rulare, alunecare sau plutire, utilizate pentru transportul de persoane sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări.
Iar un autovehicul face parte din „familia” vehiculelor, dar include numai sistemele autopropulsate. Așadar, diferența dintre vehicul și autovehicul este cea a sistemului de propulsie.
Astfel, un vehicul poate fi autonom sau poate necesita împingere ori tractare pentru a se deplasa. În schimb, în categoria de autovehicul se vor încadra numai acele vehicule cu sistem propriu de propulsie.
În ce categorie se află autoturismele
Autoturismele fac parte din categoria autovehiculelor, deoarece au motor care le asigură propulsie autonomă.
Codului Rutier stabilește categoriile de autovehicule, care sunt definite, conform clasificării internaționale, astfel:
- autovehicule cu două sau trei roți
- autovehicule cu cel puțin patru roți, destinate transportului de persoane
- autovehicule cu cel puțin patru roți, destinate transportului de mărfuri
- autovehicule speciale
- autovehicule agricole și forestiere.
Termenul generic de „mașină” include toate tipurile de autovehicule cu patru roți, care pot transporta persoane.
Autovehicule cu două sau trei roți
În categoria autovehiculelor cu două sau trei roți sunt incluse:
- mopede:
- motorul termic;
- cilindree care nu depăşeşte 50 cm3;
- viteza maximă, prin construcţie, nu depăşeşte 45 km/h.
- motociclete, respectiv vehicule cu două roţi, cu sau fără ataş, al căror motor, dacă este un motor termic, are o cilindree mai mare de 50 cm3, şi/sau au o viteză maximă, prin construcţie, care depăşeşte 45 km/h
- mototricicluri, respectiv vehicule cu trei roţi simetrice, al căror motor, dacă este un motor termic, are o cilindree care depăşeşte 50 cm3 şi/sau au o viteză maximă, prin construcţie, care depăşeşte 45 km/h
- cvadricicluri uşoare, a căror masă proprie, cu excepţia masei bateriilor la vehiculele electrice, nu depăşeşte 350 kg şi au o viteză maximă, prin construcţie, care nu depăşeşte 45 km/h, al căror motor, dacă este un motor cu aprindere prin scânteie, are o cilindree care nu depăşeşte 50 cm3 (pentru alte tipuri de motoare o putere nominală egală sau mai mică de 4 kW), vehicule considerate ca mopede
- Categoria cvadricicluri care nu sunt vizate la pct. 1.6, a căror masă proprie, cu excepţia masei bateriilor la vehiculele electrice, nu depăşeşte 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de mărfuri), al căror motor are o putere nominală egală sau mai mică de 15 kW, vehicule considerate ca tricicluri.
Autovehicule cu cel puțin patru roți, destinate transportului de persoane
Autovehicule cu cel puțin patru roți, destinate transportului de persoane, sunt împărțite în mai multe categorii:
- Categoria M1 – Vehicule destinate transportului de persoane, care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune;
- Categoria M2 – Vehicule destinate transportului de persoane, care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune şi o masă maximă ce nu depăşeşte 5 tone;
- Categoria M3 – Vehicule destinate transportului de persoane, care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune şi o masa maximă ce depăşeşte 5 tone.
Vehiculele din categoriile M2 şi M3 aparţin uneia din clasele următoare:
-
- Clasa I: vehiculele destinate transportului de pasageri în picioare în scopul de a permite deplasarea frecventă a pasagerilor
- Clasa II: vehiculele destinate în principal transportului de pasageri aşezaţi şi concepute pentru a permite transportul de pasageri în picioare pe culoare şi/sau într-un spaţiu care nu este mai mare decât cel prevăzut pentru două scaune duble
- Clasa III: vehiculele destinate exclusiv pentru transportul pasagerilor aşezaţi
Definirea tipurilor de vehicule
Vehiculele presupun o combinație de elemente și caracteristici care sunt prezentate în dosarul de omologare de tip.
În ceea ce privește categoria M1, autovehicule care se deosebesc între ele conform anumitor caracteristici esențiale:
- constructorul;
- denumirea modelului (dată de constructor);
- caracteristicile de construcție și concepție:
- șasiul/sistemul de rulare;
- tipul de caroserie (berlină, vehicul cu hayon spate, cupe, break, vehicul cu utilizări multiple);
- motorul (combustie internă/electric/hibrid):
- principiul de funcţionare;
- numărul şi dispunerea cilindrilor;
- axe motoare (număr şi amplasare);
- axe directoare (număr şi amplasare);
- masa maximă admisibilă încărcat;
- cilindreea;
- puterea nominală;
- tipul de schimbător de viteze şi numărul de trepte;
- numărul de locuri.
Tipuri de caroserii acceptate în România
Conform legii, tipurile de caroserii pentru autoturisme pot fi codificate astfel:
- AA berlină: Norma ISO 3833:1977, termenul 3.1.1.1, conţinând şi vehicule care comportă mai mult de patru ferestre laterale;
- AB două volume: Berlină (AA) echipată cu o uşă spate rabatabilă (hayon);
- AC break: Norma ISO 3833:1977, termenul nr. 3.1.1.4;
- AD cupeu: Norma ISO 3833:1977, termenul nr. 3.1.1.5;
- AE decapotabil: Norma ISO 3833:1977, termenul nr. 3.1.1.6;
- AF vehicule cu utilizare multiplă: autovehicule, altele decât cele menţionate la AA – AC, care sunt utilizate pentru transportul de pasageri şi al bagajelor acestora sau de mărfuri, în acelaşi compartiment.
De asemenea, există mai multe tipuri de vehicule speciale, încadrate la Categoria S:
- SA: Autocaravane;
- SB: Vehicule blindate;
- SC: Ambulanţe;
- SD: Vehicule funerare.
Această clasificare a vehiculelor se face fie de către constructor, fie în momentul în care se realizează înmatricularea mașinii, care se face de către Registrul Auto Român.