Care este diferența dintre anvelopele de iarnă și anvelopele de vară și de ce trebuie să echipati automobilul la timp?
Este deosebit de important ca proprietarii de mașini care locuiesc in regiuni cu un climat în care vara temperaturile cresc până la cote ridicate si suprafața drumului se încinge, iar in schimb iarna drumul poate fi acoperit cu polei si zapada iar temperaturiile scad sub 0 grade Celsius, sa isi echipeze masinile cu un set de anvelope de vara si unul cu anvelope de iarna pentru a fi in siguranta pe carosabil. De obicei soferii din aceste zone stiu că într-o anumită perioadă a anului trebuie avut un anumit tip de anvelope. Dar, în mod surprinzător, nu toată lumea știe diferența dintre anvelopele de iarnă și anvelopele de vară. Deci, haideţi să eliminăm dubiile si să stabilim momentele importante in care trebuie schimbate anvelopele.
Diferente intre anvelopele de iarnă și cele de vară:
Unele diferențe dintre anvelope sunt destul de evidente chiar și pentru începători. Deși mulți oameni cred că problema constă doar în desenul sau înălțimea benzii de rulare, rolul principal îl joacă compoziția amestecului de cauciuc:
Cauciucurile de Vara
Este logic ca anvelopele de vară să fie recomandate pentru utilizare în sezonul cald. Amestecul moale de cauciuc, din care se produce anvelopa, asigură un contact maxim cu suprafața drumului la temperaturi de peste 7 grade. Mai mult, datorită compoziției speciale și prezenței blocurilor mari ale benzii de rulare precum si a canelurilor pentru evacuarea apei, o mașină cu astfel de anvelope se comportă remarcabil pe un drum umed și uscat, inclusiv pe asfalt, drum pietruit sau de pietriş.
Odată cu scăderea temperaturii, amestecul se întărește instantaneu, drept urmare se reduce aderența cu suprafața drumului. În plus, temperaturile scăzute duc la deteriorări, precum așchierea și fisurarea pe suprafața de rulare.
Dar, ceea ce este mai important, nic io cheltuiala nu poate fi comparată cu cea provocată de consecințele dorinței de a circula cu anvelope de vară în timpul iernii -rezulta un contact aproape inexistent cu drumul înzăpezit sau acoperit cu gheață si manevrabilitatea autovehiculului se reduce la zero.
Acest lucru se întâmplă, mai ales, când se circulă cu viteză mare și în curbă, atunci când apare cea mai mare probabilitate de derapaj si accident. De asemenea, distanța de frânare crește, astfel încât utilizarea anvelopelor de vară în timpul iernii este extrem de nesigură-aceasta alegere va crea doar cheltuieli in plus- amenzi si eventualele reparatii la masina din cauza accidentelor.
Cauciucurile de Iarna
Când mercurul termometrului coboară sub 7 grade Celsius, trebuie să vă gândiți la anvelopele de iarnă. Banda de rulare profundă cu numeroase crestături subțiri asigură o călătorie confortabilă și sigură. Designul inteligent facilitează eliberarea roților de acumularea excesivă de noroi, apa,zapada topita și asigură o aderență excelentă pe drumurile cu zăpadă.
Compozitia anvelopelor de iarna le permite sa ramane moi si flexibile la temperature mici ,pastrandu-si astfel proprietatile tehnice pana la aproximativ minus 20 grade Celsius.
În plus, există mii de caneluri mici (lamele) pe benzile de rulare ale anvelopelor de iarnă, care sunt proiectate pentru a dispersa apa și a preveni acvaplanarea. Crestăturile literalmente se înfig în zăpadă, noroi și gheață, asigurând o aderență optimă cu drumul. Sarcina lamelelor este de a îmbunătăți stabilitatea și manevrabilitatea în zonele acoperite cu gheată.
Nu e obligatoriu să alegeți anvelope cu crampoane sau cuie ( la noi in tara sunt ilegale ), dar este obligatoriu să conduceți automobilul echipat cu anvelope de iarnă în sezonul rece. Daca va este dificil să alegeti modelul, luați în considerare marcajele de pe eticheta sau rezultatele testelor publicate, sau intrebati agentii de vanzari, ei sigur va vor ajuta sa alegeti anvelopele potrivite. Dacă e zăpadă de obicei în regiunea dvs, optaţi pentru varianta cu profil mai pronuntat(adancime de profil mai mare-minim 8 mm) si anvelope din gama medium-premium.
Ce credeţi despre anvelopele all-season sau mixte?
În timp ce mare majoritate din proprietarii de autoturisme încearcă să decida care anvelopele sunt mai bune pentru vară și care, pentru iarnă, ceilalţi aleg pentru anvelope mixte. Mulți producători consideră că aceste produse universale reprezintă o alternativă a anvelopelor specializate. Dacă sunteți frustrat din punct de vedere financiar de necesitatea de a schimba cauciucurile de două ori pe an, vă recomandăm să cumpărați anvelope pentru toate sezoanele, doar daca nu folositi masina in mod intensiv (peste 15.000 km pe an) si daca in zonele pe care pe strabateti nu exista zapada abundenta si drumurile sunt dezapezite.