Dacia vinde mașini accesibile și, cu toate acestea, reușește să facă acest lucru în condiții de profitabilitate la care alți producători doar visează. Iată care este , de fapt, marja de profit a Dacia și cum s-a descurcat în anul de debut al pandemiei 2020.
Mai mulți producători auto au încercat să urmeze exemplul Dacia și să ofere pe piață modele accesibile, dar au abandonat între timp aceste ambiții. Este cu atât mai impresionantă performanța producătorului român, care reușește să vândă modele accesibile, echipate decent, și să facă în același timp tone de bani pentru Grupul Renault și statul român. Și mai impresionant, Dacia a reușit să facă acest lucru în anul de debut al pandemiei, în ciuda carantinei, panicii de pe piață și a crizei semiconductorilor.
Potrivit datelor furnizate de Oficiul National al Registrului Comerțului (ONRC), producătorii auto din România au înregistrat scăderi pronunțate la indicatorii de bază – cifră de afaceri, profit, număr de angajați. Cifra de afaceri al întregului sector producător de autovehicule a înregistrat o scădere abruptă în 2020, de la 35 de miliarde de lei, la 31 de miliarde. Profitabilitatea companiilor din acest sector a fost și mai mult afectată – profitul net a scăzut de la 902 milioane lei la 377 de milioane de lei, potrivit datelor publicate de Economedia.
Cu toate acestea, peisajul gri al anului 2020 are un câștigător clar, iar acesta este Dacia. Sigur că și rezultatele Dacia au fost afectate de pandemie și criza semiconductorilor, dar Dacia a păstrat cea mai mare cifră de afaceri din sectorul producției de autovehicule. În termeni de profit, Dacia a făcut aproape întregul profit al industriei producătoare de autovehicule din România.
Dacia a avut o cifră de afaceri în 2020 de 18,3 miliarde de lei (jumătate din cifra de afaceri a întregului sector), la o oarecare distanță de următorul clasat, Ford (12,3 miliarde de lei). Diferența este însă uriașă în ceea ce privește profitul net. Potrivit datelor de la ONRC și Ministerul Finanțelor, profitul net al Dacia a fost de 298 de milioane de lei, ceea ce corespunde unei marje de profit de 1,6 %. În același timp, Ford a avut un profit net de 77 milioane de lei, rezultând o marjă de 0,6%.
Trebuie spus că cifrele din 2020 au fost sever afectate de condițiile economice. Piața auto a stagnat, vânzările s-au prăbușit. iar Dacia a fost unul dintre constructorii cei mai afectați. Spre comparație, profitul Dacia a fost dublu în 2019 – 662,7 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 24,6 miliarde de lei. În acest caz, marja de profit a fost de 2,7%, o valoare respectabilă în industria auto.