Care este cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă. Putem combina două tipuri de lubrifiant?
Majoritatea mecanicilor recomandă cel puțin două schimburi de ulei pe an, unu pentru sezonul rece și altul pentru vară. Iată care este cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă și ce se întâmplă dacă vom combina două tipuri de lubrifiant cu vâscozități diferite.
Iarna înseamnă pentru șoferi mai multe griji și o serie de cheltuieli pe care trebuie să le facă. Desigur, asta dacă vor să aibă o mașină bine-întreținută și să ruleze în siguranță pe drumurile acoperite de zăpadă sau polei.
În primul rând, trebuie schimbate anvelopele și montate cele de iarnă. Dacă mașina e „încălțată” cu un set de cauciucuri all-season, atunci nu e nevoie decât de verificarea nivelului de uzură.
Iar cea de-a doua grijă importantă este revizia care să pregătească mașina pentru zilele reci. Aici este vorba de verificarea instalației de climatizare, schimbul de filtre, de antigel și, desigur, de ulei. Însă, pentru că e iarnă, ce tip de lubrifiant ar trebui pus la motor pentru a funcționa mai bine?
Diferența între uleiurile de motor
Principalele tipuri de uleiuri de motor sunt cele sintetice, prelucrate chimic în întregime și cele semisintetice. Acestea din urmă sunt compuse dintr-un mix de uleiuri minerale și uleiuri sintetice.
Uleiurile de motor au diferite grade de vâscozitate și proprietăți specifice pentru fiecare tip de motor. Vâscozitatea și modul în care uleiul se comportă la temperaturi extreme se precizează sub forma unui cod de tipul: 5W30, 10W40, 20W50, etc.
„În general, dacă folosești mașina în oraș sau conduci cu viteză mare, se recomandă vâscozitatea 5w40. Dacă mergeți calm și la drum întins, de obicei recomand 5w30. Dar depinde de fiecare motor în parte, de cât e de veche mașina și ce specificații are producătorul auto”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Ce înseamnă 5w30 și cum se interpretează
Pentru toate codurile, numărul aflat înainte de „W” descrie vâscozitatea uleiului la temperaturi scăzute.
Cu cât este mai mic numărul, cu atât este mai subțire uleiul și cu atât este mai bună performanța de pornire la temperaturi scăzute.
Numărul de după W descrie cât de gros este uleiul la temperatura normală de funcționare a motorului.
Așadar, uleiurile multigrad precum 5W30 sau 10W40, sunt utilizate pe scară largă pentru că sunt suficient de subțiri pentru a curge la temperaturi scăzute, dar suficient de groase pentru a lubrifia motorul și la temperaturi ridicate.
Care este cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă
În trecut, iarna se recomanda un ulei de motor cu un grad de vâscozitate mai redus, iar vara unul mai vâscos.
Dar, odată cu apariția uleiurilor sintetice, nu mai e nevoie să facem schimbul de lubrifiant înainte de fiecare sezon.
Majoritatea tipurilor de ulei de motor sunt bune atât iarna, cât și vara. Practic, putem folosi același tip de lubrifiant indiferent de sezon.
Singura condiție este să respectăm recomandarea producătorului auto privind tipul de vâscozitate. Totodată, ar fi bine să respectăm și recomandările specialiștilor în ceea ce privește schimbul de ulei. Acesta ar trebui făcut la fiecare 10.000 de kilometri parcurși sau cel puțin o dată pe an, dacă nu am parcurs această distanță.
Poți combina diferite tipuri de ulei de motor?
Recomandarea tuturor mecanicilor și producătorilor auto sau de lubrifianți este să nu amestecați tipurile de ulei de motor.
Fiecare lubrifiant, chiar dacă are aceeași vâscozitate, are propria tehnologie. Deci, se comportă diferit în funcție de temperatură și nivel de uzură.
Cu atât mai puțin e recomandat să combinăm uleiuri care au nivel de vâscozitate diferit, cum ar fi, de exemplu, 5w30 cu 10w30.
Desigur, dacă e o situație urgentă, atunci pot fi combinați lubrifianții. Într-o situație în care, să zicem, sunteți plecați la drum lung și a scăzut periculos nivelul de ulei, atunci puteți completa cu orice tip de lubrifiant care are vâscozitatea recomandată de producătorul auto. Dar, imediat ce aveți posibilitatea, e recomandat să faceți schimbul de ulei.
Altfel, pe termen lung performanța motorului poate fi afectată și uzura componentelor din interiorul acestuia se accentuează.