Când trebuie să schimbi ambreiajul? Ce conține un kit de ambreiaj complet
Sunt mulți șoferi care nu știu când trebuie să schimbe ambreiajul și nu recunosc semnele care-i avertizează că acesta urmează să cedeze. Iată ce conține un kit de ambreiaj complet și cât costă înlocuirea acestui sistem.
Ambreiajul, pe scurt, are rolul de a ajuta la schimbarea treptelor de viteză. Acesta poate să fie automat sau manual, în funcție de cutia de viteze a vehiculului.
Ambreiajul, la modul general, are în componență o volantă, un disc de ambreiaj, o placă și un rulmentul de presiune. Desigur, e un sistem mult mai complex, dar, acestea sunt principalele componente.
La mașinile cu transmisie manuală, șoferul trebuie să apese pedala de ambreiaj, apoi să selecteze treptele de viteză dorite. Astfel, motorul este decuplat de transmisie, când e apăsată pedala. Și, după ce e selectată treapta de viteză, la ridicarea piciorului de pe pedala de ambreiaj, cutia de viteze se recuplează la motor.
La vehiculele cu transmisie automată, șoferul nu are decât 2 pedale, una de accelerație și una de frână. Calculatorul cuplează și decuplează automat ambreiajul și selectează treapta de viteză potrivită, în funcție de direcția selectată de șofer (înainte / înapoi), de presiunea aplicată pe pedalele de accelerație sau frână și de viteza de deplasare.
Când trebuie să schimbi ambreiajul?
Pentru a ști când trebuie să schimbi ambreiajul, trebuie în primul rând să poți identifica semnele care te avertizează că acesta va ceda.
Simptomele unui ambreiaj defect sunt, în general:
- miros neplăcut (asemănător cu cel ce cauciuc ars);
- accelerare lentă (când discul de ambreiaj patinează, mașina va accelera mult mai greu);
- zgomote din zona transmisiei (apar în general la schimbarea treptelor de viteză);
- nu intră în viteză (când sistemul e uzat, este posibil să intre tot mai greu în viteză);
- pedală de ambreiaj prea rigidă sau prea moale.
În cazul în care experimentezi astfel de probleme, este foarte posibil să fie nevoie de un kit de ambreiaj nou.
Ce conține un kit de ambreiaj complet
Stilul de conducere influențează durata de viață a ambreiajului. Uzura acestui sistem diferă de la mașină la mașină și de la un șofer la altul.
Cei care conduc mai sportiv, schimbă agresiv treptele de viteză, în mod repetat, vor uza prematur ambreiajul. De asemenea, în oraș sau în zonele de deal și munte, ambreiajul este mult mai întrebuințat.
În schimb, cei care conduc mai prudent și merg la drum întins, vor parcurge mult mai mulți kilometri până să fie obligați să schimbe ambreiajul mașinii.
Un ambreiaj este conceput să reziste între 130.000 și 180.000 de kilometri. În funcție de stilul de condus și de condițiile de drum, acest interval se poate înjumătăți sau se poate dubla.
Ceea ce înseamnă că unii șoferi trebuie să cumpere un kit de ambreiaj după 60.000-80.000 km, în timp ce alții pot depăși 200.000 km.
Un kit de ambreiaj complet trebuie să conțină:
- disc;
- placă de presiune;
- rulment de presiune;
- carcasă;
- furcă de angrenare;
- șuruburi de prindere.
Dar, în general, kit-ul conține doar discul de ambreiaj, placa si rulmentul de presiune, acesta fiind din categoria consumabilelor auto. Toate cele trei se înlocuiesc împreună, deoarece o singură piesă uzată poate deteriora restul componentelor.
Un kit-ul de ambreiaj nou costă, de obicei, de la câteva sute de lei, până la câteva mii de euro. Depinde de producător, de tipul de materiale folosite, de mașina pe care va fi montat și de specificațiile tehnice.