După câți KM trebuie înlocuite plăcuțele de frână? Pericolul de care mulți șoferi nu își dau seama
Frânele sunt principalul element de siguranță al mașinii, dar mulți șoferi nu își dau seama de pericolul ascuns în spatele roților și nu știu când trebuie înlocuite plăcuțele de frână.
Cu toții ne uităm la aspectul unei mașini, la puterea motorului, la dotări, dar aproape niciodată nu verificăm frânele. Probabil că nu există nicio platformă de vânzări auto care să sorteze mașinile în funcție de eficacitate sistemului de frânare.
Deși acesta este cel mai important element de securitate al mașinii, mulți ignoră frânele. Ajung, astfel să circule cu aceleași plăcuțe și discuri de frână zeci de mii de kilometri. Și, din neștiință sau nepăsare, ignoră pericolul din spatele roților.
Când trebuie înlocuite plăcuțele de frână
În general, fiecare producător recomandă utilizarea plăcuțelor un anumit număr de kilometri, în funcție de materialele din care sunt acestea făcute. Unii recomandă 10.000-15.000 de kilometri, alții ajunge la 25.000-30.000 de kilometri.
Dar nu acestea sunt principalele repere după care să ne orientăm când stabilim dacă trebuie, sau nu, înlocuite plăcuțele de frână.
„Nu e ca la uleiul de motor, pe care trebuie să-l schimbi an de an sau după 10.000 de kilometri. Plăcuțele de frână trebuie să le schimbi atunci când se tocesc. Dacă tu conduci agresiv, poți ajunge să le înlocuiești și după 8.000 de kilometri. Și dacă mai sunt și de proastă calitate, nu te țin mai mult de câteva mii de kilometri”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Grosimea plăcuțelor de frână nu trebuie să scadă sub 3 milimetri. Dacă la mașinile de top există senzori care te avertizează când trebuie înlocuite, la vehicule mai vechi trebuie să te bazezi pe alți indicatori. De exemplu, unele plăcuțe au o tijă metalică menită să zgârie discul de frână când plăcuțele s-au tocit. Astfel, în mașină se va auzi permanent un scârțâit, mai ales la viteze mici.
„Mergi pe un drum mai liber, cu 40-50 km/h, și când nu ai alte mașini în jur, pune frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori, fără să te oprești de tot. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele”, a mai explicat mecanicul.
De asemenea, dacă apeși pedala de frână la maximum ca să constați reducerea vitezei, atunci sigur trebuie înlocuite plăcuțele. Sau, cel puțin mers în service pentru a verifica dacă sistemul de frânare funcționează cum trebuie.
Pericolul de care mulți șoferi nu își dau seama
Nu sunt deloc puține cazurile când șoferi merg cu mașina mult după ce apar primele semne de epuizare ale plăcuțelor de frână.
Chiar și când constată că acestea s-au tocit de tot, insistă să mai meargă cu ele.
„Nu realizează că, în caz de urgență, nu au nicio șansă să oprească la timp mașina. Practic, vor să facă o economie de câteva sute de lei, dar se pun și pe ei în pericol și îi pun și pe alții. Mai sunt și cazuri când șoferii pur și simplu nu realizează că mașina oprește tot mai greu. Și ajung să tocească și discul de frână”, a mai explicat Robert.
De exemplu, dacă în mod normal, de la 50 km/h poți opri mașina în aproximativ 35-40 de metri. Dar cu cât frânele sunt mai uzate, cu atât distanța aceasta crește.