Când trebuie făcută geometria roților? Simptomele unui unghi de fugă dereglat

Autor: Radu Țuțulan 18 iun. 2024 Știri auto
Când trebuie făcută geometria roților? Simptomele unui unghi de fugă dereglat

Geometria roților asigură stabilitatea unei mașini, un rulaj corect și o uzură uniformă a anvelopelor. Dar, mulți șoferi nu știu când și cum trebuie făcută această operațiune și nici care sunt simptomele unui unghi de fugă dereglat.

Geometria roților este esențială pentru siguranța de deplasare a unui autovehicul.

Comportamentul mașinii pe șosea depinde foarte mult de unghiul de fugă, de cel de convergență și de cel de cădere.

Când trebuie făcută geometria roților?

Geometria roților înseamnă o aliniere de precizie a anvelopelor.

Această aliniere se face atât în raport cu direcția de deplasare, cât și în raport una față de cealaltă.

O geometrice corectă a roților înseamnă o deplasare dreaptă. Ceea ce înseamnă că roțile sunt paralele între ele și perpendiculare pe suprafață de rulare.

În general, geometria roților trebuie făcută atunci când se înlocuiesc anvelopele. Sau când e înlocuită o componentă a suspensiei ori la sistemul de direcție al mașinii.

De asemenea, dacă observi că vehiculul nu merge drept, adică mașina „trage dreapta” sau „trage stânga”, este posibil să fie o problemă de geometrie a roților.

Alte semne care ar putea avertiza cu privire la o geometrie incorectă a roților sunt:

  • scârțâit al anvelopelor chiar și la viteze mici;
  • mașina se deplasează ușor în lateral chiar și când volanul este ținut drept;
  • volanul rămâne virat în linie dreaptă;
  • cauciucuri tocite inegal.

Totuși, chiar dacă mașina nu prezintă niciun simptom, este recomandat ca geometria roților să fie verificată la fiecare 10.000 de kilometri.

Ceea ce înseamnă că vor fi verificate și corectate dacă e cazul:

  • unghiul de fugă;
  • unghiul de cădere;
  • unghiul de convergență.

Simptomele unui unghi de fugă dereglat

Unghiul de fugă reprezintă unghiul de pivotare a suspensiei roții în plan longitudinal.

Acesta reprezintă diferența de înclinare între axul de rotație al pivotului de susținere al roții și verticală. Unghiul de fugă poate fi pozitiv sau negativ.

Unghi de fugă pozitiv înseamnă că partea de sus a pivotului este înclinată spre spatele mașinii. Iar un unghi de fugă negativ înseamnă că partea de sus a pivotului este înclinată spre fața mașinii.

Stabilitatea direcției și menținerea unei linii drepte după efectuarea virajelor sunt asigurate de un unghi de fugă pozitiv.  De asemenea, acesta conferă o manevrabilitate optimă, confort la condus și o uzură minimă a anvelopelor.

Printre simptomele unui unghi de fugă dereglat fac ca:

  • volanul să vibreze când mașină merge în linie dreaptă;
  • mașina să „tragă” stânga sau dreapta;
  • pe drum alunecos, să apară derapaje;
  • roțile să „răspundă” cu întârziere la mișcarea volanului;
  • volanul să nu mai revină la poziția inițială.

Cât costă geometria roților

Costul de efectuare a geometriei roților variază destul de mult în funcție de service-ul unde e efectuată și de tipul de autovehicul.

Pentru autoturisme, prețurile pornesc, în general, de la aproximativ 100 de lei. Iar pentru vehiculele de teren sau autoutilitare, costul pornește de la 150-200 de lei.

Atenție, însă, pentru că aceste prețuri se percep pentru o singură punte.

Ceea ce înseamnă că cei care vor să facă geometria roților atât pentru puntea față cât și pentru cea din spate, trebuie să plătească de la 200 de lei în sus.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide