Cum schimbi corect treptele de viteză la transmisa manuală? Valabil pentru motoarele pe benzină
Pentru a prelungi cât mai mult viața motorului, este foarte important să știi când se schimbă corect treptele de viteză la o mașină cu transmisie manuală pe benzină.
Turația motorului la mașinile cu transmisie manuală este foarte importantă. Pentru că, astfel, șoferii știu când trebuie să treacă într-o treaptă superioară sau inferioară de viteză.
Iar dacă nu se ține cont de acest aspect, motorul poate suferi daune serioase. O turație prea mare poate duce la explozie, iar un motor subturat se poate înfunda.
Când se schimbă corect treptele de viteză la o mașină pe benzină?
Nu există o regulă fixă și nimeni nu poate spune cu exactitate la ce turație se schimbă viteza la o mașină pe benzină cu transmisie manuală. Pentru că depinde foarte mult de situația în care se află șoferul în acel moment.
În condiții normale, se recomandă schimbarea vitezei la o turație de peste 1.600 RPM, până în 2.500 rpm.
Însă, dacă se intră într-o depășire, atunci turometrul poate ajunge și chiar depăși 4.000 rpm. La polul opus, pe un drum cu multe curbe, de exemplu, treptele de viteză pot fi schimbate la 500 – 700 rpm.
Practic, vitezele se schimbă în funcție de situație. Iar motorul este cel care va „cere” schimbarea treptelor.
Cum faci economie de combustibil
Cu cât turația este mai mare, cu atât se consumă mai mult combustibil.
Dar, dacă mergi cu mașina subturată, după ceva timp se pot înfunda injectoarele. Ceea ce înseamnă o problemă destul de costisitoare.
De aceea, chiar dacă o turație mai mică înseamnă un consum mai mic de benzină, aceasta nu trebuie să fie nici prea mică.
Și pentru a găsi care e punctul optim, trebuie verificată cartea tehnică a mașinii. Dacă nu conține această precizare, atunci trebuie întrebat mecanicul.
Pentru că la unele motoare punctul optim e între 1.700-1.800 rpm, la altele e peste 2.200.
Un alt ajutor, la mașinile moderne, este martorul de bord, care indică treapta optimă sau „shift up/shift down”. Calculatorul mașinii este setat ca, la o anumită turație, raportat la viteza de deplasare și puterea cu care se apasă pedala de accelerație, să anunțe care e treapta optimă de viteză. Sau să sugereze trecerea într-o treaptă superioară sau inferioară.