Sezonul cald este aproape de final, așa că șoferii are trebui să se pregătească de revizia de toamnă. Este cel mai bun moment ca autoturismul să fie verificat și pregătit de iarnă. Iată ce piese și fluide ar trebui înlocuite și ce se întâmplă dacă nu duci mașina la revizie toamna.
Sezonul cald este unul la fel de dificil pentru mașină ca cel de iarnă. În zilele caniculare unele componente ale mașinii trebuie să suporte temperaturi de peste 60 de grade Celsius. Și nu e vorba de motor sau sistemul de evacuare, ci de anvelope, caroserie și uneori chiar de interiorul autovehiculului.
De aceea, la finalul sezonului cald este indicat să faci revizia de toamnă.
Revizia de toamnă a mașinii este indicat să fie făcută în luna septembrie sau cel târziu în octombrie.
Pentru că din luna noiembrie deja temperaturile scad destul de mult și este posibil chiar să apară lapoviță și ninsoare.
Iar anumite componente ar trebui înlocuite, pentru a fi sigur că mașina va funcționa corect pe timpul iernii.
De exemplu, anvelopele trebuie verificate foarte atent, filtrele de aer și polen, și, desigur, uleiul de motor.
Revizia de toamnă are rolul de a pregăti mașina pentru sezonul rece și de a verifica anumite componente esențiale.
„Este recomandat ca toamna, după ce mașina a rulat 3-4 luni în condiții de temperaturi care au depășit 40 de grade Celsius, să fie făcută o verificare generală. Nivelul de antigel, de exemplu, trebuie verificat și, fie se face o completare, fie se schimbă cu totul. De asemenea, filtrele de aer și polen ar trebui schimbate, pentru că vara se îmbâcsesc mult mai repede decât în sezonul rece. Iar asta duce la producerea de condens și la un miros neplăcut în mașină”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
De asemenea, este indicat să fie făcut și schimbul de ulei și filtru de ulei, pentru a asigura o bună funcționare a mașinii în iarna ce urmează.
Revizia mașinii trebuie făcută cel puțin o dată pe an sau după cel mult 10.000 de kilometri parcurși. La revizie se verifică starea frânelor, a anvelopelor, a sistemelor esențiale de funcționare a mașinii și se face schimbul de ulei și filtre.
De asemenea, cei care au anvelope de iarnă, ar trebui să le înlocuiască în această perioadă cu cele de iarnă. Astfel, evită să fi luați prin surprindere de venirea zăpezii și vor putea conduce mașina chiar și în aceste condiții.
Recomandarea specialiștilor e ca aceste revizii să se facă de două ori pe an, toamna și primăvara. Asta pentru a avea mașina pregătită atât pentru sezonul rece, cât și pentru sezonul cald.
Filtrele constituie o barieră împotriva impurităților care pot intra în habitaclu sau în motor.
Filtrul de aer protejează împotriva prafului și al insectelor. Alături de acesta, de cele mai multe ori se află și filtrul de polen, care are rolul de a preveni intrarea în interiorul mașinii a particulelor de praf. Aceste filtre ar trebui înlocuite o dată pe an. Însă, pentru a avea în mașină un aer cât mai curat, pot fi înlocuite primăvara și toamna.
Filtrul de motorină sau de benzină are rolul de a bloca impuritățile din combustibil să ajungă în motor. Acesta trebuie înlocuit o dată pe an sau la fiecare 10.000 de kilometri.
Filtrul de ulei se schimbă de fiecare dată când e înlocuit lubrifiantul, deci atunci când se face revizia tehnică. Acesta acumulează toate impuritățile din interiorul motorului, înainte de a pătrunde în baia de ulei.
Rolul antigelului este de a proteja motorul împotriva înghețului, a supraîncălzirii și a coroziunii.
Acest lichid este necesar atât vara, cât mai ales iarna. Dar, cu timpul, își pierde din proprietăți.
Acest fluid este recomandat să fie înlocuit o dată la 2-3 ani. Și, la fiecare revizie, să se facă o verificare a nivelului de antigel și să se completeze, dacă este cazul.
Uzarea plăcuțelor se produce în funcție mașină și de stilul de condus al șoferului.
Îți poți da seama că a venit momentul să le schimbi dacă sesizezi vibrații în volan la frânare. De asemenea, la drum drept sau la frânare mașină are tendința de a trage într-o parte.
Așadar, nu există un termen exact la care se înlocuiesc plăcuțele de frână, pentru că asta se face în momentul în care s-au tocit. De aceea, e indicat ca la fiecare revizie de sezon, mecanicul să verifice și plăcuțele de frână.
Legea din România nu stabilește ce anvelope sunt obligați șoferii să folosească în sezonul rece.
Însă, impune șoferilor ca atunci când drumul e acoperit de zăpadă, polei sau gheață mașină să fie aibă anvelope de iarnă sau all-season.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
Așadar, indiferent că e vară sau iarnă, dacă un drum e acoperit cu zăpadă sau gheață, cei care nu au anvelope de iarnă vor fi amendați.
Sancțiunea pentru această abatere este cuprinsă între 9 și 20 de puncte de amendă. Ceea ce înseamnă că șoferii care circulă cu anvelope de vară pe drumurile alunecoase riscă o amendă de până la 3.300 de lei.
Această sancțiune se aplică și celor care merg cu anvelope uzate, pentru că aderența acestora scade periculos de mult.