Când se face radierea auto din oficiu? Ce acte trebuie să depună proprietarul

Publicat: 03 06. 2024, 07:00

Sunt mai multe situații în care vehiculele trebuie radiate din circulație. Pentru asta, proprietarii trebuie să prezinte mai multe acte, dar legea prevede că se poate face și radierea auto din oficiu.

Radierea unui autoturism presupune fie scoaterea acestuia de la taxe și impozite, fie din circulație.

Pentru aceasta, proprietarul trebuie să depună o serie de acte doveditoare la mai multe autorități. Iar, în unele cazuri, radierea se poate face și printr-un intermediar.

Ce acte sunt necesare pentru radierea fiscală

Pentru a face radierea fiscală, proprietarii trebuie să se prezinte la Direcția de Taxe și Impozite Locale de domiciliu.

Aici vor completa o cerere tip de radiere, pe care o primesc de la ghișeu.

Apoi trebuie să prezinte următoare acte, în copie și original:

  1. Fișa de înmatriculare;
  2. Actul de înstrăinare (factură, contract de vânzare-cumpărare, act de donație, hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă sau certificat de moștenitor);
  3. Cartea de Identitate a Vehiculului;
  4. Actul de identitate al solicitantului (BI/CI – persoane fizice; BI/CI, CIF – persoane fizice autorizate; Certificat de Înregistrare a Societății – persoanele juridice).

Persoanele juridice trebuie să prezinte și o delegație din partea societății pentru a depune aceste acte.

Dacă se prezintă altă persoană în locul proprietarului, atunci proprietarul trebuie să facă o împuternicire notarială persoanei sau firmei intermediare.

Acte necesare pentru a face radierea din circulație

Cei care au dat la casat mașina sau le-a fost furată, ori pur și simplu nu o mai folosesc, pot cere radierea din circulație.

Proprietarul trebuie să depună la Serviciul Public Comunitar Direcția Permise și Înmatriculări Auto (DRPCIV) următoarele acte:

  • Cererea de radiere;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
  • Actul de identitate al solicitantului – original si copie;
  • Cartea de identitate a vehiculului – original si copie;
  • Certificatul de înmatriculare;
  • Fișa de înmatriculare cu viza organului fiscal competent teritorial sau certificatul de atestare fiscală completat și semnat de proprietar;
  • Certificatul de radiere în trei exemplare, care se poate descărca de pe site-ul DRPCIV;

În funcție de motivul cererii de radiere din circulație, se mai pot solicita următoarele:

  • Dovada deținerii unui spațiu adecvat de depozitare (în cazul anumitor tipuri de vehicule);
  • Declarație pe proprie răspundere care atestă că vehiculul nu va mai circula pe drumurile publice;
  • Actul oficial care atestă dezmembrarea, casarea sau predarea autovehiculului către „dezmembrări auto” cu scopul de a fi dezmembrat;
  • Documentul care atestă exportul autovehiculului, sunt valabile actul vamal emis de autoritățile române de export sau de cele străine ori certificatul de înmatriculare în străinătate;
  • Actul oficial emis de Poliție prin care se atestă furtul comis în țară sau în străinătate.

Când este obligatorie radierea auto?

Proprietarii de vehicule înmatriculate sau înregistrate sunt obligaţi să solicite radierea din evidenţă a acestora, în termen de 30 de zile, în următoarele cazuri:

  • la trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane;
  • la schimbarea domiciliului sau sediului în raza de competenţă a altei unităţi administrativ-teritoriale decât aceea unde vehiculul este înmatriculat sau înregistrat;
  • la scoaterea definitivă din România a autovehiculului sau remorcii;
  • când vehiculul a devenit impropriu din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumul public şi dacă fac dovada că acesta este dezmembrat de un agent economic autorizat potrivit legii.

În cazul furtului, radierea din circulaţie se efectuează după 90 de zile de la data înregistrării plângerii, la solicitarea proprietarului.

Când se face radierea auto din oficiu?

Sunt mai multe situații când se face radierea auto din oficiu.0

Se radiază din oficiu vehiculul abandonat ori fără stăpân, în condiţiile prevăzute de lege, precum şi vehiculul care a aparţinut unei persoane juridice desfiinţate şi pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani”, stabilește Art. 47 (5) din legea circulației.

De asemenea, un vehicul indisponibilizat prin instituirea unui sechestru asigurător se poate radia în baza ordonanţei procurorului sau a deciziei instanţei de judecată.

Radierea se comunică în termen de 30 de zile, de către autoritatea care a efectuat-o, administraţiei financiare competente, potrivit legii.