Omologarea de tip este necesară în cazul importului, comercializării, fabricării vehiculelor rutiere noi de către o entitate juridică. Prin urmare, aceasta se poate acorda numai persoanelor juridice române, fabricanţi sau importatori/distribuitori agreaţi de fabricantul vehiculelor în cauză.
Omologarea de tip se poate solicita la RAR pentru un singur tip de vehicul sau pentru o familie de vehicule (gruparea se face pe criterii de similitudine: caroserie, motorizare etc). Omologarea pe familie oferă avantajul costurilor mai mici raportate la tip variantă şi reducerea duratei de omologare.
– depunerea cererii oficiale de omologare de tip şi a documentelor de omologare (vezi punctul anterior);
– analiza documentaţiei şi întocmirea devizului aferent;
– verificarea conformităţii vehiculului prezentat pentru omologare cu documentaţia depusă;
– întocmirea programului de încercări şi a devizului aferent;
– desfăşurarea programului de încercări;
– întocmirea raportului de încercări;
– evaluarea rezultatelor încercărilor, acordarea numărului de omologare şi întocmirea devizului aferent;
– redactarea certificatului de omologare.
În funcţie de neconformităţile şi disfuncţionalităţile apărute pe parcursul procesului, programul se va modifica în consecinţă (reveniri la încercări, modificări ale specificaţiei tehnice, completări la dosarul de omologare, cereri de derogare etc).
Tarifele sunt în funcţie de complexitatea vehicului (de la moped categoria L1 la autobuz categoria M3), volumul şi complexitatea documentaţiei, numărul de încercări, mărimea familiei de vehicule (dacă este cazul).
Durata este in funcţie de complexitatea şi volumul documentaţiei, gradul în care aceasta corespunde cerinţelor specificate de „Îndrumarul pentru întocmirea dosarului produsului – ediţia RAR în vigoare la data prezentării vehiculului la omologare”, încărcarea Departamentului, condiţiile meteorologice, modul de comportare a vehiculului la încercări (inclusiv la verificarea conformităţii) etc.