Cabina unui camion Mercedes-Benz din 2020 este elegantă, confortabilă, futuristă. Modelul Actros, de exemplu, a primit sistemul multimedia care se regăsește și la bordul limuzinelor companiei. Dar cum arăta o cabină de camion în anii ’70?
Volane subțiri, multe ceasuri, niciun ecran. Sunt elementele cu care șoferii de camioane de acum jumătate de secol erau nevoiți să se descurce. Bordul era construit din tablă vopsită. Nici vorbă de materiale moi, plăcute la atingere.
Un colaj de fotografii arată bordul unui model cu indestructibilul propulsor OM 355, denumit “motorul Africii”, construit în perioada 1924-1972. În imaginea alăturată, apare conceptul de cabină Leichte Klasse (clasa ușoară) sau LK, care avea să fie predecesorl modelului Atego, venit pe lume în 1984 și rămas în producție până în 1998.
Sfârșitul anilor ’80 a adus la bordul capului tractor Mercedes-Benz 1317 tonuri de maro, la modă la cea vreme și o serie de ceasuri și comutatoare amplasate în partea superioară a bordului. (vezi GALERIA FOTO)
Dar anii care au trecut au adus schimbări radicale în cabinele mastodonților cu stea în frunte. Cea de-a doua generație a lui Actros, venită pe lume în 2003, avea în premieră airbag pentru șofer, iar ergonomia trecea la un alt nivel. Scaunele deveneau mai confortabile, iar șoferul avea în câmpul său vizual cei mai mulți parametri de funcționare. Practic, cabina era construită în jurul șoferului.
Și-a făcut apariția și primul instrumentar de bord digital la bordul unui camion. Un instrumentar digital care arăta treapta de viteză în care se rula, dar și sistemele de asistență active.
Sistemul Multimedia Cockpit a ajuns în cabina celei de-a cincea generații Mercedes-Benz Actros în 2018. Configurația cu două ecrane creează un bord complet digital, pe care șoferul îl poate configura în funcție de preferințe. Ergonomie superioară, interfață modernă, acces facil la submeniuri, dar și sistemul MirrorCam, care înlocuiește oglinzile convenționale, pentru ca Actros să fie mult mai simplu de condus.