Brexitul face prima victimă în industria auto. Ce fabrică a început să concedieze oameni
Ieşirea Marii Britanii din UE va da industriei auto britanice o lovitură în plus în condiţiile în care aceasta se străduieşte să se adapteze la tranziţia către autovehicule electrice, iar guvernul intenţionează să elimine treptat motoarele poluante în următoarele două decenii, scrie Bloomberg. După ce au atins un nivel record în 2016, vânzările de autovehicule din Marea Britanie au suferit cel mai pronunţat declin anual din 2009 anul trecut, în condiţiile în care perspectiva Brexitului şi scandalul emisiilor diesel au erodat încrederea consumatorilor. Separarea de cea mai mare piaţă ar putea însemna că disponibilizările şi încetinirea producţiei la care au recurs producătorii auto britanici în ultimele luni ar putea anunţa închideri în serie de fabrici.
Şocul începe să se facă simţit. Din octombrie, 650 de angajaţi ai fabricii unde Vauxhall Motors produce modelele Astra şi-au pierdut locurile de muncă. Cei 1.200 rămaşi se tem că fabrica ar putea fi închisă dacă Marea Britanie va pierde accesul liber către piaţa europeană.
„Pericolele pe care le aduce cu sine Brexitul nu ar trebui subestimate“, spune John Cooper, reprezentant al sindicatelor. „De ce ar continua Nissan să investească aici când are o fabrică în Spania unde poate produce aceeaşi maşină fără tarife de 10%?“.
Tarifele şi alte obstacole în calea comerţului ar putea avea un impact dezastruos asupra industriei auto în condiţiile în care componentele circulă peste graniţe de mai multe ori în timpul procesului de producţie.
Soarta fabricii Vauxhall depinde de decizia companiei mamă PSA Group de a construi următoarea Astra, un model 2021, acolo sau peste graniţe.
Cu Brexit sau fără Brexit, industria auto britanică nu mai este ce a fost cândva. În anii í70, 12.500 de oameni lucrau la fabrica Vauxhall. Numărul angajaţilor de acolo a scăzut de atunci cu 90%, în mare parte din cauza automatizării.
Costul asamblării unei maşini în Marea Britanie ar putea creşte cu 2.372 de lire sterline (3.337 dolari) în eventualitatea unui hard Brexit în care ar fi impuse tarife de 10%, potrivit estimărilor PA Consulting. Cea mai mare probabilitate de închidere de fabrici există în cazul Honda Motor şi Toyota Motor pentru că acestea exportă cea mai mare parte a maşinilor pe care le produc în Marea Britanie.
Continuarea în Ziarul Financiar