BMW Turbo, primul concept-car din istorie al bavarezilor, împlinește 50 de ani
Divizia de performanță BMW M aniversează 50 de ani de existență, o istorie care a început la Jocurile Olimpice de la München din 1972. Primul concept car al mărcii avea să fie unul dintre cele mai importante vehicule construite vreodată de BMW.
Totodată, 1972 a fost anul inaugurării noii clădiri centrale de birouri „Patru cilindri” din capitala Bavariei. Tot atunci a fost lansat și prima mașină modernă – BMW Seria 5. Și, tot de atunci datează și prima încercare a bavarezilor în domeniul automobilelor electrice, și anume modelul cu emisii zero 1602.
Nu în ultimul rând, în urmă cu cinci decenii a fost prezentat și primul concept-car din istoria BMW, denumit Turbo. Era un automobil sport cu un design curajos şi futurist, construit pentru siguranţă și concentrat în jurul șoferului. Proiectul nu a fost doar un demers de imagine, ci avea să marcheze evoluţia mărcii în multe direcţii.
Turbo, primul concept-car BMW din istorie
INTRĂ ÎN GALERIA FOTO
BMW Turbo era anunţat la final de august 1972 printr-un scurt comunicat de presă. Prezentarea oficială avea să aibă loc în cadrul Jocurilor Olimpice de vară de la München.
„Primul automobil sport concentrat pe siguranţă rutieră din lume dispunea de tot ceea ce era tehnologic posibil. Pe lângă asta, există și multe altele ce vor fi disponibile mâine! BMW Turbo anticipează automobilul viitorului”. Acesta a fost mesajul transmis de reprezentanții companiei.
De designul conceptului s-a ocupat echipa condusă la acea vreme de Paul Bracq. Designerii germani s-au putut exprima liber în desenarea proiectului, fără a avea restricții legate de cerințele unui model de serie.
De altfel, Bracq căuta de multă vreme să transpună în realitate un automobil sportiv, cu o caroserie alungită caracterizată de o parte frontală ascuţită. Rezultatul a fost un coupe sport cu două locuri cu aspect futurist, care avea două uşi de tip „gullwing” şi faruri escamotabile.
Şase ani mai târziu, BMW anunța intrarea în producția de serie a modelului de serie M1. Acesta era primul model produs de divizia de performanță M și primul echipat cu un motor amplasat central.
Ulterior avea să fie inaugurată o competiţie dedicată acestui model, denumită BMW M1 Procar, ale cărei curse aveau loc în week-end-urile de Formula 1. Același M1 a fost protagonistul celui mai faimos BMW Art Car din istorie, pictat de legendarul Andy Warhol la München, în 1979.
Conceptul propunea soluții tehnologice inovatoare
Dincolo de fascinaţia designului, conceptul BMW Turbo a anticipat o serie de sisteme ce aveau să fie preluate ulterior de multe modele de serie. BMW Turbo aducea în prim-plan tehnologiile de ultimă generație, în special cele din domeniul siguranţei rutiere.
Era o perioadă în care siguranţa se măsura în nivelul de rigiditate al caroseriilor. În plus, centura de siguranţă nu era încă acceptată la nivel macro. Turbo Concept propunea o abordare nouă și curajoasă și oferea numeroase sisteme de siguranţă activă şi pasivă.
Spre exemplu, vehiculul era echipat cu sistem ABS, o noutate absolută pe atunci. Asta se întâmpla cu 6 ani înainte ca sistemul să-şi facă debutul în 1978 pe modelul de serie BMW Seria 7 E32. În același timp, dispunea şi de o tehnologie care poate fi considerată baza sistemului de control al tracţiunii. Acesta avea să debuteze pe BMW Seria 7 E39, în 1986.
De asemenea, Turbo a adus în prim-plan ideea de senzor radar pentru măsurarea distanţei faţă de obstacolele din faţă. Conceptul dispunea de un afişaj marcat de la 0 la 100 de metri. În funcţie de viteza de deplasare, șoferul primea un semnal sonor atunci când se apropia de un obstacol. În acel moment, sistemul reducea în mod automat răspunsul acceleraţiei. La exact 30 de ani după aceea, BMW avea să introducă sistemul Active Cruise Control pe Seria 7 E60.
BMW Turbo a fost urmat de un al doilea concept
BMW Turbo oferea și la interior o serie de soluţii inovatoare. Unul dintre elementele care subliniau ideea de mașină construită în jurul șoferului era planșa de bord orientată către cel de la volan. Conceptul avea să debuteze pe un model de serie pe prima generaţie BMW Seria 3 E21, în 1975. Acesta avea să devină un element definitoriu pentru habitaclul modelelor companiei bavareze.
Orientarea planșei de bord către șofer făcea ca toate comenzile să fie mai accesibile. Cumva, bavarezii demontau argumentele contra purtării centurii de siguranţă care, în același timp, trebuiau fixate pentru ca motorul să poată fi pornit.
Cu BMW 2002 Turbo, marca germană se poziţiona ca pionier al motoarelor cu turbocompresor. Conceptul folosea un motor de 2,0 litri cu patru cilindri, care era amplasat în spatele scaunelor. Unitatea dezvolta o putere maximă cuprinsă între 200 şi 280 CP, în funcţie de încărcarea turbinei, și 238 Nm de cuplu. În aceste condiții, viteza maximă era estimată la 250 km/h, în timp ce repriza 0-100 km/h se realiza în mai puțin de 7 secunde.
Ca urmare a feedback-ului excelent, BMW a decis la o lună de la debutul lui Turbo Concept construirea unui al doilea prototip. Ulterior, BMW avea să prezinte cele două concepte la mai multe show-uri automobilistice, primul dintre acestea fiind cel de la Paris din septembrie 1972. A urmat un amplu program de testări şi un îndelungat proces de optimizări aerodinamice. Modelele au primit o schemă de culori în mai multe nuanţe pentru a fi mai vizibile în trafic şi, implicit, să crească siguranţa rutieră.