Cel mai important model BMW de la sfârşitul anilor ’80 împlineşte nu mai puţin de un sfert de secol. Şi este vorba despre unul dintre doar două BMW-uri din istorie cu faruri escamotabile. Dacă tot nu ţi-ai dat seama încă, vorbesc, fireşte, despre marele Seria 8.
Pentru a sărbători acest punct important din istoria mărcii germane, nu mai puţin de 260 de proprietari de Seria 8, adunaţi din toate colţurile lumii, s-au adunat la sediul BMW din Munchen. Dintre cei 260 de oameni, 120 au venit cu bijuteriile lor pe patru roţi, întreţinute ca la carte.
Uite-le, frumoasele
În urmă cu 25 de ani, bavarezii au prezentat la Salonul Auto Frankfurt minunatul E31, care a înlocuit vechiul Seria 6, dar care a fost destinat unui public complet diferit. Totodată, Seria 8 a fost cel mai impozant model al momentului pentru BMW, dar şi cel mai important din punct de vedere tehnologic, fiind una dintre primele maşini dezvoltate cu ajutorul tehnologiei CAD (proiectare asistată de calculator), ceea ce a dus la o caroserie cu un coeficient aerodinamic de doar 0,29, o îmbunătăţire evidentă faţă de vechiul 635CSi, care avea un cd de 0,39.
Şi, ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, noul Seria 8 a devenit prima maşină de serie din lume care a oferit posibilitatea montării unui motor V12 împreună cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte. Totodată, a fost unul dintre primele automobile care a folosit acceleraţia electronică „drive by wire”, unde cablul tradiţional de acceleraţie este înlocuit cu un circuit electronic.
O maşină impozantă, dar care a avut suficiente probleme de fiabilitate
La un an după lansare, în 1990, Seria 8 a primit un sistem electronic de control al stabilităţii şi al tracţiunii (ASC+T), o direcţie adaptivă şi sistemul de suspensie controlată electronic (EDC).
Iniţial, Seria 8 E31 a fost disponibil în varianta 850i, care oferea un V12 de 5,0 litri pe benzină cu 300 CP şi 450 Nm. Acceleraţia de la zero până la 100 km/h avea nevoie de 6,8 secunde, iar viteza maximă era limitată electronic la 250 km/h.
Apoi, în 1993, a venit vremea pentru cea mai puternică versiune a Seriei 8, denumită 850 CSi, care a fost supranumită de mulţi pasionaţi drept M8, fiindcă sigla BMW Motorsport poate fi văzută pe motorul V12 de 5,6 litri care producea 381 CP şi 550 Nm.
Cuvintele acestea puteau fi văzute doar sub capotă
În următorii ani au fost lansate versiunile 850 Ci (V12 de 5,4 litri cu 326 CP) şi 840i (V8 de 4,0 litri cu 286 CP).
Producţia a încetat în 1999, după aproape 31.000 de exemplare vândute în lumea întreagă. Deşi nu a fost un succes comercial (din cauza problemelor electronice şi a faptului că nu a fost chiar o maşină sport, ci un GT cu valenţe sportive), Seria 8 rămâne unul dintre cele mai interesante modele BMW din istoria recentă, fiindcă a reuşit să pună pe şosele tehnologii inovatoare, folosite astăzi la toate maşinile de serie.