Dacă
primele patru generaţii ale lui BMW Seria 5 au reprezentat evoluţii
în ton cu vremea, a cincea generaţie BMW Seria 5 (nume de
cod E 60) a reprezentat o adevărată cotitură în istoria designului
BMW. Chris Bangle a reuşit să atragă atenţia tuturor
asupra noii maşini, printr-un design foarte controversat şi un
interior cu o filosofie total schimbată – în locul postului de
conducere orientat către şofer şi abundând de comenzi şi butoane a
fost preferat un stil mult simplificat, bazat pe eficienţă.
Prin urmare, BMW Seria 5 E 60, generaţie care mai rămâne în
fabricaţie până la începutul lui 2010, când va fi înlocuită de noul
BMW Seria 5, a făcut valuri, mai ales peste ocean, unde vânzările
BMW chiar au luat un avânt considerabil. Noua filosofie de design
se pare că a prins, revoluţia stilistică fiind acompaniată
într-un mod foarte reuşit de tehnologia avangardistă.
Pentru
şofer, BMW a introdus noul sistem inovativ iDrive, al
cărui principiu era de a controla dintr-un singur buton majoritatea
funcţiilor maşinii, schimbări vizibile pe ecranul central. De
asemenea, au fost introduse opţional şi alte dotări revoluţionare,
precum Active Steering (servodirecţie adaptivă), Adaptive Drive
(controlul electronic al amortizoarelor şi barelor antiruliu),
Head-Up Display integrat în BMW Night Vision, Active Cruise Control
(cu radar pentru maşinile din faţă), sistem Stop&Go sau Lane
Departure Warning.
Dacă în cazul lui BMW Seria 5 E 39 nu a fost oferită nici o
versiune cu tracţiune integrală, BMW Seria 5 E 60 venea cu
sistemul inovativ 4×4 xDrive, oferit atât pe motorizări pe
benzină, cât şi pe cele diesel. De asemenea, versiunea break,
numită în continuare Touring, a rămas în continuare în catalogul
firmei, deşi noile SUV-uri BMW i-au furat o parte importantă din
clientelă.
Gama
de motorizări disponibilă pentru BMW Seria 5 E 60 la lansare a
constat din 4 motoare pe benzină (520i, 525i, 530i, 545i) şi un
diesel, 530d. În 2004 a apărut motorul diesel cu tehnologie
bi-turbo de pe 535d, care dezvolta nu mai puţin de 272 CP,
fiind considerat corespondentul lui M5 în domeniul diesel.
În 2005, gama de motorizări pe benzină şi diesel a fost
upgradată, 520i fiind înlocuit de 523i, iar 545i lăsând
locul pentru alte două versiuni, 540i şi 550i, ambele V8.
Tracţiunea integrală xDrive a fost disponibilă pe trei versiuni,
începând tot din 2005: 525xi, 530xi şi 530xd. Începând cu 2007, BMW
a aplicat şi în cazul Seriei 5 E 60 tehnologiile din
programul EfficientDynamics, totul culminând cu cu
versiunea BMW 520d, care, în ciuda celor 177 CP afişaţi,
reuşea un consum mixt de numai 5,1 litri/100 km şi emisii
CO2 de 136 g/km, un record în clasă.
BMW
M5 a venit şi el cu o revoluţie, sub capotă făcându-şi loc un nou
motor, în configuraţie V10, cu rădăcini în Formula
1.Motorul de 5,0 litri, care va continua să fie în fabricaţie până
în 2010 sau chiar 2011, dezvoltă o putere de 507 CP/7.750 rpm şi un
cuplu maxim de 520 Nm/6.100 rpm, BMW M5 fiind capabil de un demaraj
în doar 4,7 secunde pentru 0-100 km/h, iar viteza maximă, deşi este
limitată electronic la 250 km/h, ar putea depăşi fără probleme 300
km/h, conform inginerilor germani.
Între 2005 şi 2008, BMW Seria 5 E 60 a fost cea mai
vândută maşină din segmentul său, la finalul lui 2007
înregistrându-se peste un milion de unităţi comercializate pe
întreg mapamondul. În ianuarie 2008 a fost celebrată la fabrica de
la Dincolfing producerea maşinii BMW Seria 5 cu numărul 5 milioane,
de la începerea producţiei acestei serii din 1973. Iar recent, a
fost produs
exemplarul cu numărul 5.555.555, un record istoric, cu o
semnificaţie clară pentru BMW Seria 5.
Iată şi versiunile europene ale lui BMW Seria 5 E 60:
– motoare pe benzină
În anii ’60, BMW începuse să îşi
consolideze acea aură de constructor de berline sportive,
puternice, elegante şi inovatoare, fiind cele mai căutate sedanuri
premium. Configuraţia cu motor longitudinal în faţă şi tracţiune pe
puntea spate este o caracteristică neschimbată de-a lungul a peste
30 de ani.
Primele modele care au marcat începutul unei noi ere, fiind
maşini aparţinând curentului „New Range”, au fost BMW 1500, BMW
1800 şi BMW 2000. În 1972, a apărut pentru prima oară indicativul
„5”, care avea să devină sinonimul sedanurilor de mare clasă, care
îmbină sportivitatea cu eleganţa mai bine decât orice altă maşină
concurentă.
Primul model BMW Seria 5 (nume de cod E
12) a fost prezentat la Salonul Auto Frankfurt din 1972,
aducând în peisaj inconfundabilul stil estetic BMW, cu acel
„Hofmeister kick” în stâlpul din spate, graţie designerului francez
Paul Braq. A fost, de altfel, prima maşină în proiectarea căreia
inginerii germani au utilizat asistenţa calculatoarelor.
Tot o dată cu Seria 5, indicativele maşinilor au primit trei
cifre: prima desemnând „familia” din care făcea parte modelul, iar
ultimele două – cilindreea motorului de sub capotă.
Iniţial, BMW Seria 5 a fost
oferită cu două motoare cu patru cilindri: 520 (115 CP) şi 520i (cu
130 CP), însă un an mai târziu a apărut primul „6 în linie” pe
Seria 5, cu indicativul 525, care ascundea 145 CP, o putere
impresionantă pentru acele vremuri. În 1980, departamentul
Motorsport a prezentat versiunea de top, BMW M535i, care dezvolta
218 CP.
În 1976, BMW Seria 5 a fost primul model folosit ca prototip
pentru noua tehnologie de propulsie cu hidrogen, ceea ce avea să
devină realitate de serie 30 de ani mai târziu.
Până la finalul producţiei, în 1981, BMW Seria 5 E 12 a
înregistrat un volum de vânzări de aproape 700.000 de
unităţi, contribuind semnificativ la succesul mărcii
bavareze şi creşterea imaginii BMW într-o măsură foarte mare în
rândul amatorilor de berline puternice şi elegante.
Iată şi versiunile pentru Europa în care a fost oferit
BMW Seria 5 E 12:
VEZI AICI LANSAREA NOULUI BMW SERIA
5!