A patra generaţie BMW
Seria 5 (nume de cod E 39) a apărut în 1995, maşina fiind
considerată una dintre cele mai reuşite limuzine BMW din toate
timpurile. Având un design deopotrivă sportiv şi sobru, berlina de
clasă mare a folosit pentru prima dată aliajul uşor pentru
componentele suspensiei, ceea ce i-a conferit un caracter dinamic
superior oricărui concurent.
Iniţial, BMW Seria 5 E 39 a fost oferit cu 2 motoare mari pe
benzină (523i şi 528i) şi două diesel (525 td şi 525 tds), iar în
1996 a apărut şi versiunea de bază BMW 520i – Seria 5 E 39 nu a
avut în ofertă motoare pe benzină cu 4 cilindri. Tot în
acelaşi an au intrat în ofertă şi motorizările V8 (535i şi 540i),
dar şi versiunea de caroserie Touring.
Din 1997, BMW Seria 5 E 39 a
venit cu o serie de dotări high-tech: DSC (Dynamic
Stability Control), volan multifuncţional, sistem de navigaţie
avansat sau scaune active. De asemenea, la momentul respectiv, BMW
Seria 5 E 39 era maşina de serie construită în proporţia cea mai
mare din aliaje uşoare – atât suspensia şi motoare, cât şi
componente ale caroseriei, ceea ce a însemnat o masă redusă şi o
rigiditate mult mai bună.
În 1998 a apărut primul diesel cu sistem common-rail de
pe Seria 5, 530d, care a câştigat premiul „Best Engine of
the Year” mai mulţi ani la rând. Această variantă a fost urmată în
ofertă de versiunile mai accesibile 525d şi micul 520d în 4
cilindri, de asemenea cu sisteme commonr-rail. Bineînţeles, noile
motoare diesel common-rail au înlocuit deja învechitele, dar foarte
apreciatele turbo-dieseluri 525td şi 525tds.
Vârful de gamă a rămas BMW M5,
numai că, de această dată, a fost oferit doar în versiunea sedan.
Motorul V8 de 5,0 litri era o capodoperă a departamentului
Motorsport, dezvoltând 400 CP şi un cuplu maxim de 500 Nm,
dar oferea şi câteva delicatese tehnice, precum două pompe de ulei,
pentru contracararea efectului forţelor centrifugale, sau
obturatoare controlate electronic individual pentru fiecare rând de
cilindri.
Împreună cu un şasiu foarte bine pus la punct, BMW M5 a
devenit o referinţă nu doar printre sedanurile puternice,
dar a început să fie considerată o adevărată maşină sport, având un
comportament foarte sportiv şi performanţe demne de supercaruri:
0-100 km/h în 5,3 secunde şi viteză maximă limitată electronic la
250 km/h.
BMW Seria 5 E 39 a înregistrat un nou record de vânzări,
cu aproape 1,47 milioane de unităţi comercializate până la
terminarea producţiei la începutul anului 2004.
Iată şi versiunile europene ale lui BMW Seria 5 E 39:
– motoare pe benzină