Cea de a treia generaţie BMW
Seria 5 (nume de cod E 34) a fost introdusă pe piaţă începând cu
1988 şi a reprezentat o mică revoluţie pentru această gamă
de modele, atât sub aspect stilistic, cât şi tehnologic. Această
generaţie a beneficiat şi de o caroserie break, botezată
Seria 5 Touring, apărută în 1992, concomitent cu
primul BMW Seria 5 beneficiind de tracţiune integrală (marcată de
indicativul „x”).
Îmcă de la lansarea din 1988, BMW Seria 4 E 34 a fost
oferită cu motorizări beneficiind de injecţie electronică şi
catalizator, primele versiuni scoase pe piaţă fiind 4
motoare pe benzină (520i, 525i, 530i, 535i) şi unul diesel (524td).
În 1993 a apărut şi versiunea de bază, 518i, cu un propulsor
economic în 4 cilindri, iar restul motoarelor de 6 cilindri au fost
upgradate, primind tehnologia cu 4 supape pe cilindru şi sistemul
Vanos.
Motorul diesel învechit de pe
524td a fost înlocuit cu unul modern, cu indicativul 525tds, iar
în 1992 a apărut primul Seria 5 cu tracţiune integrală: BMW
525ix, al cărui sistem 4×4 controlat electronic şi dotat
cu diferenţial spate blocabil s-a dovedit încă de la început peste
ceea ce oferea competiţia. La nivelul siguranţei şi confortului,
BMW Seria 5 E 34 a primit pentru prima dată sistemul ASC, de
control al stabilităţii, iar, opţional, au fost oferite suspensia
controlată electronic sau servodirecţia Servotronic, care varia
tăria direcţiei în funcţie de viteză.
Din 1993, au apărut motoarele V8, pentru versiunile 530i şi
540i, marcând intrarea lui Seria 5 în teritoriul limuzinelor de
clasă mare cu prestanţă. Bineînţeles, nu putea să lipsească din
gamă top-modelul BMW M5, apărut la finalul lui 1989 şi care
beneficia de un motor cu 6 cilindri în linie de 315 CP. În
1992, upgrade-ul lui M5 a însemnat creşterea puterii la 340
CP, viteza maximă atingând 250 km/h, iar demarajul 0-100
km/h fiind realizat în puţin peste 5,5 secunde.
În 1992 a apărut şi versiunea de
caroserie break, BMW Seria 5 Touring, care oferea un
portbagaj mult mai mare decât sedanul, fără a denatura stilul
proaspăt şi sportiv. Mai mult, rigiditatea exemplară a caroseriei
ducea la un nivel sonor în habitaclu comparabil cu al berlinei, iar
standard era oferit un sistem de auto-ajustare a distanţei la sol
pentru puntea spate.
În 1995, în ultimul an de fabricaţie, a fost propusă pe piaţă şi
o versiune ecologică, BMW 518g Touring, care beneficia de
alimentare cu gaz natural compresat.
Per total, din 1988 până în 1996, au fost fabricate mai
mult de 1,3 milioane de exemplare BMW Seria 5 E 34, un
record extraordinar pentru BMW. Peste jumătate dintre acestea au
fost versiuni 520i şi 525i, propulsoarele M20B20 şi M20B25
dovedindu-se unele dintre cele mai fiabile motoare fabricate de
bavarezi, în timp ce versiunile M5, atât sedan, cât şi Touring, au
totalizat 12.000 de unităţi.
Iată şi versiunile europene ale lui BMW Seria 5 E 34:
– motoare pe benzină
VEZI AICI LANSAREA NOULUI BMW SERIA
5!