BMW serbează şase ani de Efficient Dynamics
Prin implementarea cu succes a programului Efficient Dynamics, BMW Group a devenit singurul producător care a reuşit să respecte angajamentul ACEA, de reducere a emisiilor flotei de modele cu 25% între 1995 şi 2008, iar pentru viitor, bavarezii şi-au propus o reducere a emisiilor cu încă 25%, în intervalul 2008-2020.
În prezent, filozofia Efficient Dynamics cunoaşte două direcţii distincte de dezvoltare: optimizarea automobilelor convenţionale, propulsate de motoare cu ardere internă şi propunerea de soluţii revoluţionare pentru emisii zero, lucru bifat de gama BMW i. Mai mult, BMW va introduce în acest an sistemele predictive pentru optimizarea consumului şi a performanţelor dinamice, cu ajutorul datelor topografice extrase din sistemul de navigaţie.
Aşadar, soluţiile noi implementate de BMW Efficient Dynamics, ce debutează pe modelele BMW Group pot fi delimitate clar după cum urmează: optimizarea modelelor cu motor cu ardere internă, optimizarea aerodinamică, reducerea masei, reduceri ale energiei necesare pentru încălzirea habitaclului, introducerea de suprafeţe cu infraroşu, capacităţile predictive şi modul ECO PRO cu funcţiile Predictiva Driving Assistant şi Coasting.
Pentru optimizarea modelelor cu motor cu ardere internă, grupul BMW pune mare accent pe tehnologia TwinPower Turbo. Denumirea desemnează combinaţia între injecţia directă (High Precision Injection) pentru benzină sau Common Rail pentru diesel şi controlul alimentării cu aer, prin gestionarea inteligentă a deschiderii supapelor de admisie a aerului, prin sistemul Valvetronic.
În plus, în noua gamă de motoare va debuta un agregat turbo de 1,5 litri, cu trei cilindri. Este vorba despre un motor compact, cu cei trei cilindri dispuşi în linie, despre care BMW spune că are aceleaşi gene ca şi varianta cu şase cilindri şi impresionează prin cursivitate.
În ceea ce priveşte optimizarea aerodinamică, cele mai noi dezvoltări sunt reprezentate de Air Curtain şi Air Breather, pentru controlul curgerii de aer în zona roţilor din faţă şi Aeroblades, disponibile pe noul BMW X5, la nivelul montantului C, în dreptul lunetei.
La capitolul reducerea masei, BMW introduce inovaţia LifeDrive pentru modelele din gama i care combină un şasiu de aluminiu cu o caroserie construită din fibră de carbon în combinaţie cu planouri din plastic. BMW i3 devine astfel primul automobil din lume care foloseşte fibra de carbon la scară industrială, lucru care a determinat dezvoltarea unui întreg lanţ de producţie CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), cu 1.500 de tone produse anual, aproximativ 10% din totalul mondial.
Cum clienţii nu-şi mai imaginează un habitaclu fără încălzire, acest aspect ridică anumite provocări, rezolvate de BMW prin folosirea pompei de căldură pentru economisirea cu până la 50% a energiei acumulatorului. Practic, pompa de căldură foloseşte circuitul aerului condiţionat pentru a extrage căldura din mediu exterior şi a direcţiona-o în interior.
În domeniul sistemelor de încălzire a automobilelor, suprafeţele moderne cu încălzire prin infraroşu sunt o soluţie nouă care promovează un consum minim de energie. Acesta nu încălzesc mult mai repede interiorul şi implicit oferă un confort termic sporit pasagerilor, ci permit şi încălzirea selectivă, doar a scaunelor/locurilor ocupate dintr-un automobil.
În ceea ce priveşte capacităţile predictive, BMW spune că această tehnologie poate optimiza strategiile de funcţionare ale automobilului. Informaţiile necesare sunt furnizate de electronica de la bordul maşinii, prin intermediul senzorilor şi al sistemului de navigaţie, iar folosirea acestora permite ducerea la un nivel superior a potenţialului Efficient Dynamics. De exemplu, pentru gama de modele Active Hybrid, sistemul gestionează nivelul de încărcare al bateriei astfel: în zonele de urcare, sistemul foloseşte funcţia electrică BOOST pentru susţinerea deplasării – descărcând astfel acumulatorul – urmând ca pe porţiunea de coborâre sistemul să poată benficia de recuperarea energiei şi implicit de încărcarea acumulatorului.
Suplimentar, în modul ECO PRO, între vitezele de 50 km/h şi 160 km/h, după ridicarea piciorului de pe acceleraţie, motorul este decuplat automat de la transmisie. Astfel, automobilul rulează liber (coasting), din inerţie, cu frecări minime şi cu cel mai mic consum posibil. La prima apăsare a acceleraţiei, transmisia este cuplată automat la loc. Acestei suite i se mai alătură şi funcţia Predictive Driving Assistant, care îi permite conducătorului auto să conştientizeze din timp situaţiile de decelerare, pentru eliminarea manevrelor ineficiente de frânare.