BMW lucrează la un sistem de propulsie cu pilă de hidrogen cu autonomie de peste 500 km
Viitorul arată destul de eco pentru nemţii de la BMW, dacă ne luăm după toate noutăţile anunţate de ei în cadrul unui eveniment desfăşurat la complexul de teste Miramas din Sudul Franţei. Acolo, producătorul auto german a dezvăluit planurile de a construi un nou model plug-in hybrid de serie, de a monta un sistem de injecţie directă cu apă pe modelele actuale de serie şi de a produce, în viitorul foarte apropiat, un model de serie cu sistem de propulsie cu pilă de hidrogen.
De peste 15 ani, cei de la BMW lucrează la dezvoltarea sistemelor de propulsie cu pilă de hidrogen, iar parteneriatul format în 2013 cu japonezii de la Toyota nu a făcut altceva decât să accelereze evoluţia către obiectivul de a construi o maşină de serie BMW pusă în mişcare de hidrogen comprimat. Toyota a început deja producţia la Mirai, iar în 2020 urmează ca şi BMW să păşească pe acest drum.
Unul dintre prototipurile cu pilă de hidrogen prezentate este un BMW Seria 5 Gran Turismo care are un motor electric de 180 kW (245 CP), o baterie pentru stocarea temporară a energiei, pila de combustie realizată în colaborare cu Toyota şi un rezervor de hidrogen comprimat care poate oferi o autonomie de peste 500 km.
Cel mai mare beneficiu al sistemelor de propulsie cu hidrogen este lipsa totală a emisiilor nocive la automobilul personal, vaporii de apă luând locul dioxidului de carbon la ieşirea din ţeava de eşapament.
Un alt prototip prezentat de BMW în Franţa este mult mai aproape de producţia de serie şi vine sub forma unui Seria 2 Active Tourer plug-in hybrid care a preluat câteva elemente de la modelele din gama BMW i. Cu alte cuvinte, monovolumul hibrid are un motor pe benzină de 1,5 litri cu 136 CP amplasat în faţă, care pune în mişcare puntea din faţă, şi un motor electric de 66 kW (88 CP) care asigură motricitatea roţilor din spate. Cu alte cuvinte, e un sistem de tracţiune integrală. Suplimentar, există un al doilea motor electric montat pe puntea din faţă, care asigură un plus de putere pentru perioade scurte de timp (până la 15 kW şi 150 Nm), joacă rolul de electromotor pentru propulsorul termic şi funcţionează ca generator pentru a alimenta bateria cu energie.
E un sistem similar cu cel folosit la sportiva BMW i8, doar că dispunerea componentelor e în oglindă. Potrivit oficialilor companiei, prototipul monovolumului plug-in hybrid are o autonomie maximă de 38 km în modul 100% electric (la viteze de până la 130 km/h) şi obţine un consum mediu de doar 2,0 l/100 km atunci când funcţionează în mod hibrid. Totodată, sprintul de la zero până la 100 km/h e făcut în aproximativ 6,5 secunde, iar emisiile de dioxid de carbon vor fi mai mici de 50 g/km.
Ultima (dar nu cea din urmă) noutate anunţată de BMW este pregătirea sistemului de injecţie directă cu apă pentru producţia de serie. Soluţia a fost prezentată iniţial pe safety car-ul BMW M4 din MotoGP, iar acum nemţii spun că a fost modificat şi îmbunătăţit pentru unul dintre motoarele de nouă generaţie ale companiei.
Spre deosebire de prototipul folosit pe safety car, care avea un rezervor de apă de 5 litri ce trebuia reumplut la fiecare realimentare cu combustibil, sistemul de serie – prezentat pe un BMW Seria 1 – nu mai are nevoie de realimentare manuală, nemţii reuşind să recupereze apa condensată generată continuu de sistemul de aer condiţionat.
Injecţia directă cu apă pulverizează lichid rece în galeria de admisie şi îmbunătăţeşte, astfel, procesul de ardere. Prin folosirea acestui sistem, puterea şi cuplul motorului pot fi crescute cu până la 10% faţă de acelaşi propulsor fără injecţie cu apă, consumul de carburant scade, iar stresul resimţit de o sumedenie de componente metalice din motor este micşorat. În ceea ce priveşte funcţionalitatea soluţiei de injecţie directă cu apă iarna, nemţii ne asigură că au luat măsuri pentru ca lichidul din rezervor să nu îngheţe în sezonul rece.
(Material publicat iniţial pe 02.07.2015)