BMW Hydrogen 7

Publicat: 28 09. 2006, 14:15

Se împlinesc deja 20 de ani
de când BMW tatonează terenul combustiei cu hidrogen şi iată că, la
Paris, a apărut prima limuzină de serie al cărei propulsor se
înscrie în categoria „emisii poluante zero”.

Dar asta numai
atunci când agregatul V12 funcţionează cu hidrogen
– pentru că, de fapt, este vorba de cunoscutul motor de pe nava
amiral 760Li, care poate fi alimentat cu benzină sau cu hidrogen
lichid. Interesant este că alimentarea cu hidrogen nu dăunează
performanţelor (rămân disponibili tot 260 CP capabili de 9,5
secunde pentru 0-100 km/h), însă emisiile poluante tind spre zero.
„Tind” şi nu „sunt” deoarece o cantitate infimă de CO2 este
eliminată datorită uleiului care, inerent, ajunge în camera de
ardere. În rest, automobilul elimină doar vapori de
apă
– şi când te gândeşti că acum o sută de ani ăsta era
un semn că îţi fierbe motorul!

Hidrogenul
este stocat într-un recipient de 8 litri, ceea ce înseamnă că
autonomia maşinii creşte cu 200 km peste cea normală de 500
km
, asigurată de combustibilul convenţional. Şoferul are
posibilitatea de a alege modalitatea de funcţionare a motorului,
însă în mod normal, computerul de bord acordă prioritate utilizării
hidrogenului. Deocamdată, rămâne problema numărului de staţii de
alimentare cu hidrogen (reţea aproape inexistentă), cât şi
modalitatea de stocare a hidrogenului – în recipiente speciale, la
presiuni de 3-5 bar şi temeperaturi de -250 grade Celsius – ceea ce
înseamnă costuri mari.

Cât de mari, încă nu ştim. Ştim doar că BMW
intenţionează producerea în 2007 a 100 de modele Seria 7 Hydrogen.
Având în vedere că un 760Li convenţional depăşeşte lejer 100.000
euro (iar dotările principale de lux ne duc spre 150.000 euro),
s-ar putea ca preţul unui model care utilizează hidrogen să
depăşească valoarea unui Rolls Royce. Deci, deocamdată, foarte
puţini dintre cei foarte bogaţi se vor putea lăuda că nu
poluează.