Bătaie pentru construirea celui mai bănos segment de autostradă din România
Este bătaie pentru construirea celui mai bănos segment de autostradă din România, cel care leagă Boița și Cornetu pe traseul viitoarei autostrăzi Pitești Sibiu. Acesta este și cel mai dificil, având 49 de poduri și viaducte, dar și 7 tunele pe un traseu de 33 de kilometri.
România nu are multe autostrăzi, iar pe traseul acestora sunt multe segmente fără legătură unul cu celălalt. Ce nu mai are România în acest moment este un tunel de autostradă, dar aste se va schimba. Mai exact, în momentul în care va fi gata segmentul Boița Cornetu al autostrăzii Pitești Sibiu. Pentru străpungerea lanțului carpatic, constructorul care va câștiga licitația va trebui să construiască nu mai puțin de 49 de poduri și viaducte, dar și 7 tunele. Unele dintre acestea sunt scurte – de la 250 de metri, dar altele ajung până al 1.590 de metri – o adevărată provocare pentru România.
Nu și pentru constructorii de autostrăzi, care își doresc cu ardoare să execute acest tronson. Nu este doar o chestiune de prestigiu – câștigătorul va face acest lucru pentru 1 miliard de euro. Întreaga sumă este asigurată din finanțarea europeană nerambursabilă. Nici nu este de mirare că nu mai puțin de 11 companii au depus oferte pentru acest tronson de autostradă. Dintre acestea, CNAIR va selecta, în cadrul procedurii de „licitație restrânsă”, maximum 6 ofertanți care vor depune oferte tehnice și financiare în etapa a II-a a procedurii de achiziție publică.
11 companii doresc construirea celui mai bănos segment de autostradă din România
Cei 11 ofertanți pentru secțiunea Boiţa – Cornetu sunt Asocierea Aktor SA- Rizzani de Eccher (Grecia-Italia), Astaldi Spa (Italia), Asocierea China Communications Construction Company LTD – Drum Asfalt SRL – Dimex 2000 Company (China – România), Impresa Pizzarotti & CSpA (Italia), Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (Turcia), Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS – Gulermark Agir Sanayi Anara ve Taahut AS – Yapi Merkezi ve Sanayi AS – Ozalgin Insaat Ticaret ve Sanayi (Turcia), Asocierea Mapa Insaat ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret (Turcia), Asocierea Rec Uluslararasi Insaat Yatirim Sanaya ve Ticaret Anonam Sarketa – Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret ve Sanayi AS (Turcia), Asocierea Sinohydro Corporation Limited – Power Construction Corporation of China LTD – PowerChina Roadbridge Group Co Ltd – Ozgun Insaat Taahhutv Sanayi ve Ticaret Limited Sirketi (China – Turcia), Asocierea Strabag SRL – Acciona Construccion (Romania-Spania) şi Asocierea Tefken Insaat ve Ticaret AS – Dogus Insaat ve Ticaret (Turcia).
„Comisia de Evaluare va analiza candidaturile în conformitate cu prevederile documentaţiei de atribuire şi cu legislaţia în vigoare în domeniul achiziţiilor publice. Prezenta procedură este de tipul „licitaţie restrânsă”, iar dintre cei 11 candidaţi, CNAIR va selecta un număr de minimum 5 – maximum 6, care vor depune oferte tehnice şi financiare în etapa a II-a a procedurii de achiziţie publică”, se precizează într-un comunicat al CNAIR.
Când încep lucrările și când vor fi treminate
Termenul de realizare prevăzut pentru acest tronson este de 18 luni proiectare şi 50 de luni execuţie, conform factorilor de evaluare din Documentaţia de Atribuire. Prin urmare, este de așteptat ca lucrările să înceapă în 2022, în cazul în care nu vor exista contestații. Finalizarea, în acest caz, ar trebui să fie în 2026.
Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de peste 122 de kilometri și a fost împărţită în 5 loturi. Șoseaua de mare viteză va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean. Pe segmentul adiacent Sibiu Boița, aflat deja în lucru, se construiește unul dintre cele mai spectaculoase viaducte din România, având o deschidere de 640 de metri și piloni cu înîlțimea de 40 de metri. Dacă este să-l credem pe premierul Cîțu, întreaga autostradă ar trebui să fie gata în 2024, cel puțin parțial.