Avem un tabel care o să vă ajute să înţelegeţi ce ulei puneţi în motor
Uleiul este sânge pentru motor. Aşa cum sunt diverşi alţi lubrifianţi (nu vă gândiţi la ceea ce ne gîndim şi noi) folosiţi în orice ansamblu mecanic în care avem frecări între componente care trebuie să reziste mai multe de câteva folosiri. De unde şi vorba “merge ca uns”.
Revenind la maşini şi la gânduri morale, uleiul de motor asta face. Componentele motorului trebuie să se mişte în armonie, fără forţe de frecare care generează rezistenţă prea mare. Altfel, încep să se macine piesele şi se strică tot.
Uleiul de motor pe care îl foloseşte lumea este sintetic, iar experimentele au demonstrat că ungerea se face mult mai bine. Cât de raw-vegani am fi, la maşină folosim ulei sintetic, da? Îşi transformă proprietăţile mult mai bine în funcţie de temperatură şi motorul se simte bine.
Uleiurile pentru motor (pentru că şi cutiile de viteze au nevoie de ulei – aproape o dată într-o viaţă, ce-i drept), au nişte indicative pe ele. De obicei, le luăm aşa cum ne recomandă mecanicul, fără să ne întrebăm “ce o fi însemnând 5W30”. W vine de la “winter”, iar cifra dinaintea lui reprezintă valoarea standardizată la care uleiul îşi păstrează vâscozitatea corectă la o anumită temperatură negativă.
Cifra “5” înseamnă că uleiul îşi păstrează vâscozitatea bună chiar şi la -30 de grade afară. Dacă avem o cifră mai mică, asta înseamnă că uleiul e rezistent şi la temperaturi mai mici. “0W” îşi păstrează proprietăţile şi la -40 de grade. Al doilea grup din tipul uleiului (să zicem “30” din 5W30) reprezintă acelaşi lucru, pe care îl reprezintă “5”, dar pe axa pozitivă a temperaturii. De exemplu, uleiurile cu “50” îşi păstrează vâscozitatea şi la temperaturi de peste 50 de grade Celsius afară. Aproape aceleaşi calităţi le are şi un ulei cu “40”. Atenţie însă, denumirile de pe ambalaj sunt direct proporţionale cu temperaturile pozitive dar nu sinonime.
Aceste borne de vâscozitate sunt stabilite prin încălzirea uleiului la temperaturi diferite până când trec printr-o gaură de o anumită mărime (standard). Vâscozitatea e dată de timpul în care uleiul trece prin acea gaură.
Motorul unei maşini are nevoie de o densitate mică a uleiului (vâscozitate redusă) iarna, la pornirile la temperaturi joase şi de o densitate mai mare vara (vâscozitate mai mare) vara. Adică de un comportament iniţial al uleiului exact pe dos în raport cu temperatura de afară. Din acest motiv, uleiurile sintetice au aceste indicative care arată bivalenţa lor în funcţie de temperaturile joase şi cele ridicate.