Toată lumea este de acord că acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburant este o glumă proastă de 1 aprilie pe care ne-o face guvernul tuturor şoferilor. Însă această zi de 1 aprilie ne aduce şi o veste bună, pe care, din motive necunoscute, guvernul a omis să o comunice mass-media.
Conform directorului Agenţiei Naţionale pentru Proiecte şi Cooperare Strategică cu China, care a dorit să rămână anonim, cu ocazia recentei vizite de lucru a tovarăşului Liviu Dragnea în China, la invitaţia vice-premierului chinez Zhang Gaoli, s-au pus bazele unui proiect de anvergură pe care chinezii îl vor implementa în România începând de la jumătatea acestui deceniu.
De la telefoane la maşini electrice!
Mai exact, din 2015 se va începe construcţia unei uzine auto în zona Clujului (cel mai probabil în locul fostei uzine Nokia, de la Jucu), în care cunoscuta firmă de maşini chinezeşti Fudi Motorworks Holding se angajează să construiască un număr de 100.000 de modele pe an, pe care să le comercializeze atât pe plan local, dar şi să le exporte în Europa.
Şi mai îmbucurător pentru noi este faptul că Fudi va face maşini electrice low-cost, chinezii considerând că România este perfectă pentru a ”invada” Europa cu maşini nepoluante. Decizia chinezilor a fost luată datorită avântului pe care analiştii consideră că l-a luat comercializarea maşinilor electrice în Europa, dar şi datorită potenţialului pe care îl oferă România, mult mai bun decât Bulgaria (unde chinezii de la Great Wall regretă că au construit o uzină).
Maşina electrică pe care o vor face chinezii în România nu are, deocamdată, nume
Conform unor surse neprecizate din anturajul vice-premierului român, discuţia nu s-a rezumat la atât, chinezii luându-şi angajamentul de a contribui şi la completarea infrastructurii rutiere, la preţuri mult mai mici decât a fost nevoit să plătească statul până acum firmelor clientelei politice. Astfel, odată cu construcţia uzinei va fi realizată toată autostrada Cluj – Oradea, dar s-ar putea să vedem şi o autostradă Cluj – Nădlac.
În plus, chinezii prospectează alte locuri din ţară unde ar putea construi o uzină de baterii, sau chiar mai multe, în funcţie de cererea care va exista şi din partea altor companii auto. Totodată, guvernul român, în cooperare cu firma Fudi Motorworks Holding, îşi propune să realizeze până cel târziu în 2020 o infrastructură de alimentare a maşinilor electrice în toată ţara, care să asigure deplasarea pe distanţe lungi fără ca şoferii să rămână în pană de curent electric.
Chinezii vor oferi un pachet complet: uzină de baterii, infrastructură de alimentare şi infrastructură rutieră
Există, însă, şi voci vehemente, care acuză guvernul de ascunderea adevărului. Nume grele din opoziţie afirmă că, în contrapartidă, guvernul le va ceda chinezilor exploatarea de aur de la Roşia Montană, dar şi alte exploatări de zăcăminte de materiale rare din arealul Transilvaniei. Vom reveni pe marginea acestui subiect pe măsură ce guvernul va da publicităţii detaliile acesti parteneriat, de construire a maşinilor electrice low-cost în România.