Pe hârtie Autostrada „Unirii” A8 are o lungime de aproape 320 km de la Târgu Mureș și până la Iași, iar planurile inițiale indică o legătură și cu localitatea Ungheni la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț (circa 30 km) sunt incluse în finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Dar așa cum spuneam la început Autostrada „Unirii” A8 există doar pe hârtie pentru că în realitate tronsoanele cu finanțare prin PNRR au licitațiile suspendate, iar sectorul de drum care trece munții nu are acord de mediu și studiu de fezabilitate finalizat nici în martie 2023.
Un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor din guvernul condus de Florin Cîțu susține că la acest moment pe Autostrada Unirii A8 nu se lucrează pe niciun kilometru. Horațiu Cosma afirmă într-o postare publică pe contul personal de social media că „tronsoanele PNRR au licitații suspendate, sectorul greu care trece munții nu are acord de mediu și studiu de fezabilitate finalizat, tronsonul moldovean e într-o mare întârziere contractuală, iar podul peste Prut de la Ungheni nu e licitat nici până astăzi”.
Fostul secretar de stat mai susține că cele 2 sectoare finanțate din PNRR Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț aveau contract de proiectare realizat ]n proporție de 90% și un calendar clar de lansare a licitațiilor de lucrări la început de 2023.
„Cele 2 sectoare finanțate din PNRR Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț aveau contract de proiectare 90% gata când USR a fost dat afară de la guvernare, cu calendar clar de lansare a licitațiilor de lucrări la început de 2023. Licitațiile au fost lansate cu un an întârziere, însă Grindeanu s-a împiedicat din nou. Din februarie, aceste licitații sunt suspendate, deoarece CNAIR nu a fost în stare să răspundă la neclaritățile constructorilor. Cu fiecare nouă zi de întârziere, cresc șansele de ratare a primului jalon PNRR pe autostrăzi, adică semnarea contractului până la finalul anului, și, automat, apar noi întârzieri în atragerea banilor europeni” mai susține Horațiu Cosma.
Dacă ne raportăm la legislația actuală din România o licitație fără proceduri complete de lansare, cu un termen total al lucrărilor de 30 de luni (6 luni proiectare + 24 de luni execuție), are șanse foarte reduse de finalizare în cazul celor două tronsoane cu termen de finalizare stabilit prin PNNR.